dokument obowiązujący
STATUT
NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA SIÓSTR
SALEZJANEK
WE
WSCHOWIE
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne................................................................................................... 2
ROZDZIAŁ
II Cele i zadania przedszkola.......................................................................................... 3
ROZDZIAŁ
III Organ prowadzący przedszkole................................................................................. 6
ROZDZIAŁ
IV Organy przedszkola oraz zakres ich zadań................................................................ 7
ROZDZIAŁ
V Organizacja przedszkola........................................................................................... 11
ROZDZIAŁ
VI Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu................................................. 20
ROZDZIAŁ
VII Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola........................................................... 21
ROZDZIAŁ
VIII Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu........................................... 26
ROZDZIAŁ
IX Prawa i obowiązki przedszkolaka............................................................................ 28
ROZDZIAŁ
X Zasady współdziałania i współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi)............. 29
ROZDZIAŁ
XI Zasady rekrutacji do przedszkola............................................................................ 31
ROZDZIAŁ
XII Zasady skreślania z listy wychowanków przedszkola........................................... 32
ROZDZIAŁ
XIII Postanowienia końcowe........................................................................................ 32
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Przedszkole Sióstr
Salezjanek, zwane dalej „przedszkolem”, jest przedszkolem niepublicznym.
- Przedszkole działa na
podstawie:
1)
Konkordatu
między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską z dnia 28 lipca 1993 r.
(Dz. U. z 1998 r. nr 51, poz. 318);
2)
Ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej
Polskiej (Dz. U. z 1989 r., nr 29, poz. 154 z późn. zm.);
3)
Ustawy
z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025, poz. 1043, z późn.
zm.);
4)
Ustawy
z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz.
1943, z późn. zm.) w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych
prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego;
5)
Ustawy
Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871
oraz z 2025 r. poz. 620 z późn. zmianami) w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych
prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego;
6)
Zaświadczenia
o wpisie do ewidencji przedszkoli niepublicznych wydanego przez Zarząd
Miasta i Gminy Wschowa Nr 2/2001 z dnia 01 września 2001 r. oraz zaświadczenia
Burmistrza Miasta i Gminy Wschowa o aktualizacji danych dotyczących organu
prowadzącego Nr SPO.4320-01/09 z dnia 17 lutego 2009 r.;
7)
niniejszego
Statutu.
- Siedzibą przedszkola
jest budynek położony przy ul. Daszyńskiego 47 we Wschowie, będący
własnością Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki) – Inspektoria
Wrocławska.
- Organem prowadzącym przedszkole
jest Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki) – Inspektoria
Wrocławska.
- Nadzór pedagogiczny nad
przedszkolem sprawuje Lubuski Kurator Oświaty w Zielonej Górze, w takim
zakresie, w jakim to dotyczy przedszkoli niepublicznych prowadzonych przez
osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
- Przedszkole używa
nazwy: Niepubliczne Przedszkole Sióstr Salezjanek we Wschowie.
- Ustalona nazwa używana
jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu, które obowiązuje także na
pieczęciach:
Niepubliczne
Przedszkole Sióstr Salezjanek
67-400 Wschowa
ul. Daszyńskiego
47, tel. 540-23-70
NIP 9251831329
- Przedszkole jest
przedszkolem katolickim, którego całokształt działalności opiera się na personalistycznej
koncepcji człowieka, systemie wartości chrześcijańskich głoszonych przez
Kościół katolicki oraz systemie wychowawczym św. Jana Bosko.
- Przedszkole, którego
charakter wychowawczy określa pkt 8, jest przedszkolem dostępnym dla
wszystkich dzieci, które pragną w nim realizować swoją edukację i dla
rodziców (opiekunów prawnych), którzy akceptują Statut, a w szczególności
dostępne jest dla dzieci, które doświadczają różnych form ubóstwa.
- Przedszkole prowadzi:
1)
wychowanie
przedszkolne dzieci w wieku 2,5 - 7 lat;
2)
roczne
przygotowanie przedszkolne.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
§ 2.
- Przedszkole zapewnia
dzieciom:
1)
nauczanie,
wychowanie i opiekę;
2)
możliwość
wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych
do ich potrzeb rozwojowych.
- Zasady i wartości
chrześcijańskie stanowią fundament procesu wychowawczego,
są uwzględniane w programach wychowania przedszkolnego i mają być ukazywane
w środowisku przedszkolnym, w szczególności przez nauczycieli i osoby pełniące funkcje kierownicze.
- Przedszkole
– jako przedszkole niepubliczne:
1)
realizuje programy wychowania przedszkolnego
uwzgledniające podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z charakterem
określonym w § 1 ust. 8;
2)
przeprowadza
rekrutację dzieci zgodnie z Regulaminem Rekrutacji zatwierdzonym przez
organ prowadzący;
3)
zatrudnia
nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- Przedszkole współpracuje
z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. W ramach posiadanych możliwości przedszkole
organizuje i udziela wychowankom, ich rodzicom (opiekunom prawnym) i
nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na wniosek rodzica
(opiekuna prawnego) lub nauczyciela.
- Przedszkole
udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy
nauczycieli. Ponadto może organizować formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole
promuje i ochrania zdrowie dzieci w szczególności przez:
1)
sprawowanie prawidłowej opieki nad dziećmi w czasie
zajęć i zabaw;
2)
uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć
dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu i
przestrzeganie rytmu dnia;
3)
przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
dzięki prowadzonej diagnozie i współpracy z rodzicami;
4)
zapewnienie dzieciom warunków do higienicznego
spożywania zdrowych i urozmaiconych posiłków;
5)
realizowanie tematyki zdrowotnej na zajęciach z dziećmi
i w innych formach (warsztaty kulinarne, wycieczki, teatrzyki tematyczne,
spotkania z policją, strażą pożarną i innymi ekspertami);
6)
realizowanie projektów edukacyjnych i programów
profilaktycznych, w tym w zakresie ochrony zdrowia psychicznego;
7)
organizowanie przedsięwzięć dotyczących promowania
zdrowego odżywiania oraz aktywnego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego,
w tym we współpracy z rodzicami.
- Przedszkole wspiera integralny
rozwój osobowy dzieci, w szczególności w sferach dojrzewania:
1)
intelektualnego,
2)
emocjonalnego,
3)
moralnego,
4)
wolitywnego,
5)
społecznego.
- Przedszkole wspiera
rozwój religijny dzieci, wrażliwość i otwartość na wartości wyznawane,
odkrywane i realizowane we wszystkich dziedzinach życia. Warunkuje
wzrastanie w dojrzałości osobowej zarówno wychowanków, jak i wychowawców.
- Metodę pracy wychowawczej
określa tzw. system zapobiegawczy (prewencyjny) św. Jana Bosko,
służący wyposażeniu dziecka w umiejętności, które zabezpieczyłyby je i uchroniły
przed różnymi negatywnymi rozwiązaniami w jego przyszłym, dorosłym życiu. System
ten zakłada, że w każdym wychowanku, nawet tym najbardziej ubogim (moralnie,
uczuciowo czy materialnie), znajdują się pokłady dobra i ukryte
umiejętności, które mądry wychowawca musi pomóc odkryć, uruchomić i w
sposób twórczy rozwijać. Ponadto istotą procesu wychowawczego jest odpowiednia
relacja między nauczycielem i dzieckiem oraz klimat zaufania,
życzliwości i bezwarunkowej akceptacji. Zasady wychowawcze i elementy
religijne w tym systemie wzajemnie się uzupełniają i współtworzą tzw.
środowisko wychowawcze.
- Zadaniem wszystkich pracowników
przedszkola jest stwarzanie rodzinnej, ciepłej atmosfery, sprzyjającej
właściwemu rozwojowi dziecka, aby w myśl zasady św. Jana Bosko formowało
się na dobrego chrześcijanina i uczciwego obywatela. W tym celu cały personel
dydaktyczno-wychowawczy zobowiązany jest do nieustannego krytycznego
dialogu ze współczesnymi tendencjami wychowawczymi, wiedzą dotyczącą
rozwoju i potrzeb dziecka. Musi także być świadomy zadań
kulturalno-społecznych przyszłych obywateli w nieustannie
zmieniającej się rzeczywistości.
- Jednym z ważnych celów
przedszkola jest budowanie razem z rodzicami (opiekunami prawnymi) wspólnoty
wychowawczej. Tworzenie tej wspólnoty dokonuje się we współpracy i zbieżności
działań, dopomagając w zrozumieniu własnej odpowiedzialności i stopniowego
dojrzewania do konsekwentnych wyborów wychowawczych. Temu celowi służą:
1)
indywidualne
rozmowy nauczycieli z rodzicami (opiekunami prawnymi),
2)
zaprogramowane
spotkania dokształcające,
3)
przeżywanie
roku liturgicznego,
4)
świętowanie
uroczystości przedszkolnych,
5)
zajęcia
otwarte,
6)
informacje
na temat miesięcznych zadań wychowawczo-dydaktycznych,
7)
wystawy
prac dzieci.
- Praca opiekuńczo-wychowawcza
i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą
podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi
programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup oraz z
zasadami pedagogiki opierającej się na fundamentach filozofii
chrześcijańskiej.
- Przedszkole sprawuje
opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku
dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem
istniejących warunków lokalnych, a w szczególności:
1)
zapewnia
bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie
zajęć poza terenem przedszkola;
2)
zapewnia
dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak
i psychicznym;
3)
stosuje
w swoich działaniach obowiązujące przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
- Dyrektor powierza każdy
oddział przedszkolny opiece nauczyciela. Dyrektor zapewnia, w miarę
możliwości, zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres
funkcjonowania grupy.
- W każdym oddziale
zatrudniona jest woźna oddziałowa.
- Przedszkole sprawuje
opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu
warunków rodzinnych i losowych poprzez:
1)
udzielanie
pomocy materialnej w różnych formach;
2)
występowanie
o pomoc do rodziców, sponsorów i organizacji.
- Przedszkole może podejmować
działania innowacyjne zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zajęcia
w przedszkolu zawiesza się w razie wystąpienia:
1)
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z
organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
2)
temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których
są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;
3)
zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
4)
innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego
bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci.
- W
przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 18, na okres powyżej 2
dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane
nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w
ust. 18.
ROZDZIAŁ III
Organ prowadzący przedszkole
§ 3.
- Organem prowadzącym przedszkole
jest Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki) –
Inspektoria Wrocławska, z siedzibą władz prowincjalnych we Wrocławiu,
ul. św. Jadwigi 11, posiadające osobowość prawną na mocy art. 8 ust. 1 pkt. 6
ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Organ prowadzący:
1)
nadaje
pierwszy Statut przedszkola;
2)
dokonuje
nowelizacji Statutu;
3)
opiniuje
i zatwierdza zmiany Statutu zaproponowane przez dyrektora, Radę Pedagogiczną;
4)
zatwierdza
opracowany przez dyrektora:
a)
Regulamin
Pracy,
b)
Regulamin
Wynagradzania,
c)
Plan
finansowy przedszkola na dany rok budżetowy,
d)
Regulamin
Rekrutacji,
e)
Plan
organizacji przedszkola na dany rok szkolny.
5)
wyraża
zgodę na utworzenie stanowiska wicedyrektora i powierzenie go nauczycielowi
zaproponowanemu przez dyrektora.
- Do zadań organu
prowadzącego przedszkole należy w szczególności:
1)
właściwe
utrzymanie obiektu przedszkola oraz zapewnienie warunków działania przedszkola,
w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2)
zapewnienie
funduszy potrzebnych na działalność przedszkola;
3)
wykonywanie
remontów obiektów przedszkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
4)
wyposażenie
przedszkola w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt niezbędny do programów nauczania i
wykonywania zadań statutowych przedszkola;
5)
zapewnienie
obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej przedszkola;
6)
nadzór
i koordynacja zgodności realizowanych przez przedszkole celów z założeniami
Statutu;
7)
podejmowanie
zobowiązań majątkowych w imieniu przedszkola;
8)
zatrudnianie
i zwalnianie dyrektora;
9)
wykonywanie
czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora;
10) stały kontakt z dyrektorem;
11) zapoznanie się z
dokumentacją okresowych kontroli budynków i urządzeń, w razie potrzeby
zapewnienie środków finansowych na realizację potrzeb remontowych;
12) przygotowanie dokumentacji
określonej w odrębnych przepisach i organizowanie komisji egzaminacyjnej dla
nauczycieli starających się o uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela
mianowanego;
13) rozpatrywanie zastrzeżeń do
protokołu powypadkowego;
14) delegowanie do zatrudnienia
i dokonywanie zmian sióstr zatrudnionych w przedszkolu, zgodnie z prawem
wewnętrznym Zgromadzenia;
15) decydowanie w sprawach
kadrowych przedszkola z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa pracy;
16) przyznawanie nagród pracownikom
przedszkola, po zasięgnięciu opinii dyrektora;
17) współpraca z organem nadzoru
pedagogicznego.
- Wszystkie regulaminy opracowane
w przedszkolu przez organy przedszkola, przed wejściem w życie,
wymagają pisemnej akceptacji organu prowadzącego przedszkole.
- Organ prowadzący przedszkole
jest organem odwoławczym dla zatrudnionych nauczycieli i innych
pracowników oraz dla rodziców (opiekunów prawnych) dzieci uczęszczających
do przedszkola.
- Organ prowadzący przedszkole
ma prawo zwoływać i uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i
w spotkaniach Rady Rodziców przedszkola.
ROZDZIAŁ IV
Organy przedszkola oraz zakres ich zadań
§ 4.
- Organami przedszkola
są:
1)
dyrektor,
2)
Rada
Pedagogiczna,
3)
Rada
Rodziców.
- Organy kolegialne,
którymi są Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców, funkcjonują według
regulaminów uchwalonych przez te organy, po uzyskaniu pisemnej akceptacji
przez organ prowadzący.
- Regulaminy te nie mogą
być sprzeczne ze Statutem.
- Rada
Rodziców posiada regulamin swej działalności ustalony we współpracy z dyrektorem.
§ 5.
- Dyrektor jest
powoływany i odwoływany przez organ prowadzący przedszkole.
- Dyrektor kieruje
bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor jest
bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych
w przedszkolu.
- Dyrektor sprawuje nadzór
pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli.
- Dyrektor sprawuje
opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Dyrektor organizuje
indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w porozumieniu
z organem prowadzącym.
- Dyrektor dysponuje
środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Dyrektor zapewnia bezpieczne
i higieniczne warunki podczas zajęć prowadzonych w przedszkolu, a
także podczas zajęć organizowanych przez przedszkole poza obiektami do niego
należącymi.
- Dyrektor może prowadzić
zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora.
- Dyrektor współpracuje z
organem prowadzącym oraz organem nadzoru pedagogicznego.
- Dyrektor w wykonywaniu
swoich zadań współdziała z Radą Pedagogiczną i rodzicami (opiekunami
prawnymi), zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami
przedszkola. W przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania
negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.
- Dyrektor opracowuje:
1)
Regulamin
Pracy,
2)
Regulamin
Wynagradzania,
3)
Plan
finansowy przedszkola na dany rok budżetowy,
4)
Regulamin
Rekrutacji,
5)
Plan
organizacji przedszkola na dany rok szkolny.
- Dyrektor ustala ramowy
rozkład dnia.
- Dyrektor zatwierdza
przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor proponuje
wprowadzenie zmian do Statutu.
- Dyrektor pełni funkcję przewodniczącego
Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor wdraża
odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność
przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie
danych osobowych.
§ 6.
- Rada Pedagogiczna jest
kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych
zadań.
- W skład Rady
Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady
Pedagogicznej jest dyrektor.
- Zebrania Rady
Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje przewodniczący, który jest odpowiedzialny
za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania
zgodnie z regulaminem Rady.
- W zebraniach Rady
Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez
przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele
stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność
opiekuńczo-wychowawcza zgodna z nauką Kościoła katolickiego.
- Rada Pedagogiczna w
ramach kompetencji stanowiących:
1)
zatwierdza
plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny,
2)
podejmuje
uchwały o skreśleniu z listy wychowanków przedszkola.
- Rada Pedagogiczna w
ramach kompetencji opiniujących:
1)
opiniuje
przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego,
2)
opiniuje
organizację pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna
ponadto:
1)
występuje
do dyrektora z wnioskiem dotyczącym określenia ramowego rozkładu dnia,
2)
proponuje
wprowadzenie zmian do Statutu.
- Zebrania plenarne Rady
Pedagogicznej są organizowane:
1)
przed
rozpoczęciem roku szkolnego,
2)
po
zakończeniu pierwszego okresu,
3)
po
zakończeniu rocznych zajęć,
4)
lub
w miarę potrzeb.
- Zebrania mogą być
organizowane ponadto:
1)
na
wniosek organu prowadzącego przedszkole,
2)
organu
sprawującego nadzór pedagogiczny,
3)
lub
co najmniej 1/3 jej członków.
- Rada Pedagogiczna
podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady
Pedagogicznej są protokołowane. Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej są
sporządzane w formie papierowej. W terminie 10 dni od zakończenia roku
szkolnego dokonuje się ich ostemplowania przekazując je do archiwum przedszkola.
- Nauczyciele są zobowiązani
do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców (opiekunów
prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- W
wyjątkowych sytuacjach ograniczenia funkcjonowania przedszkola, np. z powodu
zagrożenia epidemicznego, dla bezpieczeństwa zdrowia pracowników,
dopuszcza się w trybie obiegowym lub zdalnym podejmowanie uchwał i
innych decyzji przez Radę Pedagogiczną, bez konieczności fizycznego
zbierania się rady.
§ 7.
- Przedszkole
współpracuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci w szczególności
w zakresie wychowania, opieki i nauczania – w celu wspierania wychowawczej
roli rodziny.
- Poza
bieżącą indywidualną współpracą, formy i sposoby organizacji współdziałania
rodziców (opiekunów prawnych) ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii
nauczycieli.
§
8.
- W
przedszkolu działa Rada Rodziców.
- Do
Rady Rodziców nie mają zastosowania przepisy art. 83 i 84 ustawy – Prawo
oświatowe.
- Rada
Rodziców pełni funkcję wspierającą, doradczą i opiniodawczą wobec przedszkola
w zakresie wypełniania jego zadań, w szczególności w zakresie
organizowania sposobów i form współdziałania rodziców z przedszkolem,
zmierzających do osiągania spójności wychowania.
- Sposoby
i tryb tworzenia Rady Rodziców może proponować dyrektor lub może on zasięgać
w tej sprawie opinii nauczycieli i samych rodziców (opiekunów
prawnych). Sposoby te mogą być dostosowywane do aktualnych potrzeb.
§
9.
- Zasady współpracy
organów przedszkola:
1)
wszystkie
organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku,
umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w
granicach swoich kompetencji oraz bieżący przepływ informacji pomiędzy sobą;
2)
rodzice
(opiekunowie prawni) i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania,
opieki i kształcenia dzieci według zasad ujętych w Statucie;
3)
wszelkie
sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi
służbowej i zasad ujętych w ust. 2.
- Rozstrzyganie sporów
pomiędzy organami przedszkola:
1)
w
przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a rodzicami (opiekunami prawnymi):
a)
prowadzenie
mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora;
b)
przed
rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem
każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
c)
dyrektor
podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – stron sporu;
d)
o
swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje zainteresowanych
na piśmie w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze;
2)
w
przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor, stronom
przysługuje odwołanie do organu prowadzącego przedszkole.
ROZDZIAŁ V
Organizacja przedszkola
§ 10.
- Podstawową jednostką
organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym
wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Liczba dzieci w
oddziale nie może przekraczać 25.
- Przedszkole jest czterooddziałowe.
- W przedszkolu funkcjonuje
dziennik elektroniczny, który jest obowiązującą dokumentacją przebiegu
nauczania.
- Nauczycieli
korzystających z dziennika elektronicznego obowiązują następujące zasady:
1)
każdy
nauczyciel otrzymuje indywidualne imienne konto, które umożliwia mu korzystanie
z zasobów szkolnych, za pomocą nazwy użytkownika konta i hasła dostępu;
2)
każdy
nauczyciel jest zobowiązany do odbierania na bieżąco informacji przekazywanych
za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
3)
każdy
posiadacz konta ponosi odpowiedzialność za zniszczenia sprzętu lub zasobów
wirtualnych dokonanych przez użytkownika posługującego się jego kontem;
4)
każdy
nauczyciel prowadzący zajęcia ma obowiązek odnotowania obecności dzieci w dzienniku
elektronicznym niezwłocznie po przyjściu dziecka do przedszkola.
§ 11.
- Praca
opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna jest prowadzona na podstawie
programów wychowania przedszkolnego, dopuszczonych do użytku w przedszkolu
przez dyrektora.
- Godzina prowadzonych
przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki trwa 60 minut.
- W przedszkolu mogą być
prowadzone zajęcia dodatkowe dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci,
rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci oraz uzupełniające formy
realizacji podstawy programowej – dostępne dla każdego dziecka.
- Dyrektor,
aby zorganizować prowadzenie zajęć dodatkowych zgodnych z podstawą
programową, może:
1)
powierzyć prowadzenie tych zajęć nauczycielom zatrudnionym
w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami;
2)
zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie
kompetencje do prowadzenia tego typu zajęć;
3)
podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich
zajęć w przedszkolu, zapewniając
bezpieczeństwo i opiekę nad dziećmi.
- Czas trwania zajęć dodatkowych
i religii powinien być dostosowany do wieku i możliwości dzieci.
§ 11 a.
- Dyrektor może powołać
zespoły nauczycieli do realizacji określonych zadań - na czas określony
lub nieokreślony.
- Pracą zespołu kieruje
przewodniczący powoływany przez dyrektora przedszkola na wniosek tego
zespołu.
- Dyrektor, na wniosek
przewodniczącego zespołu, może
wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych
nauczycieli, specjalistów i pracowników przedszkola.
- W pracach zespołu mogą
brać udział również osoby niebędące pracownikami przedszkola.
- Zespół określa plan
pracy i zadania do realizacji w okresie, na jaki został powołany.
- Podsumowanie pracy
zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania Rady Pedagogicznej.
§ 12.
- Dyrektor może podjąć
decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno-wychowawczych w
grupach międzyoddziałowych.
- Grupa międzyoddziałowa
jest tworzona na okres roku szkolnego w godz. 6:30-7:30 oraz 15:30-16:30
ze względu na mniejszą ilość dzieci w tym czasie.
- Nauczyciel otwierający
przedszkole przyjmuje dzieci od godziny 6:30 do momentu otwarcia
pozostałych oddziałów.
- Ilość dzieci w grupie
międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.
- W okresach niskiej frekwencji
dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka
zachorowalność, tzw. długie weekendy) dyrektor może zlecić łączenie
oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.
- Wycieczki i inne formy
wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze
międzyoddziałowej.
§ 13.
Szczegółową
organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa plan organizacji
przedszkola opracowany przez dyrektora według wytycznych organu prowadzącego.
§ 14.
- Organizację pracy przedszkola
określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
- Na podstawie ramowego
rozkładu dnia, nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem,
ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem
potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Do realizacji zadań
statutowych przedszkole posiada:
1)
sale
do zajęć dla poszczególnych grup,
2)
salę
do zajęć logopedycznych i konsultacji wychowawczo-dydaktycznych,
3)
dostęp
do kaplicy,
4)
kuchnię
i jadalnię dla dzieci,
5)
szatnię
dla dzieci,
6)
łazienki
dla dzieci,
7)
pomieszczenia
administracyjne i gospodarcze,
8)
plac
zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych.
- Przy sprzyjających
warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci na
placu zabaw. W okresie upałów dzieci przebywają na powietrzu do godz. 11:00.
W warunkach zimowych, do temperatury -5 stopni Celsjusza.
- Przedszkole organizuje
dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i
program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb
dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§ 14 a.
- Zajęcia
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:
1)
równomiernego obciążania dzieci zajęciami w
poszczególnych dniach tygodnia,
2)
zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
3)
możliwości psychofizycznych dzieci.
- W
realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na
odległość nauczyciele korzystają z technologii
informacyjno-komunikacyjnych, takich jak:
1)
komunikatory, poczta elektroniczna,
grupy społecznościowe, kontakt telefoniczny;
2)
inne niż wskazane w pkt 1, umożliwiające kontynuowanie
procesu kształcenia i wychowania.
- Przedszkole
zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość poprzez:
1)
łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów i
bez ich użycia:
a)
przekazywanie rodzicom (opiekunom prawnym) kart pracy
do wydruku lub wydrukowanych kart pracy;
b)
propozycji zabaw z dzieckiem z użyciem przedmiotów
dostępnych w domu;
c)
przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych
książek i gier edukacyjnych;
2)
materiały dostosowane do potrzeb i możliwości
dzieci w wieku przedszkolnym.
- W
okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość dyrektor przedszkola przekazuje
dzieciom, rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom
informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie
realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, organizacji
kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zajęć wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka.
- W
okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, może czasowo modyfikować:
1)
zakres treści nauczania wynikających z programów
nauczania oraz ramowego rozkładu dnia przedszkola;
2)
tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w
przedszkolu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- O
sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, jak również o modyfikacji tygodniowego zakresu treści
nauczania oraz tygodniowego rozkładu zajęć, dyrektor informuje organ prowadzący
i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Podczas
realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
nauczyciele informują rodziców (opiekunów prawnych) o dostępnych
materiałach i możliwych sposobach oraz formach ich realizacji przez
dziecko w domu. Przekazują rodzicom (opiekunom prawnym) materiały
niezbędne do realizacji zajęć w domu za pośrednictwem poczty
elektronicznej oraz dziennika elektronicznego.
- Jeżeli
rodzice (opiekunowie prawni) dziecka nie posiadają dostępu do Internetu,
nauczyciel przesyła na telefon komórkowy rodzica (opiekuna
prawnego) informacje o dostępnych materiałach niezbędnych do realizacji
zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji
przez dziecko w domu.
- Potwierdzeniem
uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość jest:
1)
przesłanie przez rodziców (opiekunów prawnych) zdjęć
lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań;
2)
odbieranie przez rodziców (opiekunów prawnych) wiadomości;
3)
wykonywanie przez dzieci zadań w formie ustalonej dla
stosowanego narzędzia zdalnego nauczania.
- Potwierdzenie
uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość uwzględnia zasady poszanowania sfery prywatności
rodziców (opiekunów prawnych) dziecka oraz warunki techniczne i
oprogramowanie sprzętu służącego do realizacji zadań.
- W
przypadku rodziców (opiekunów prawnych), którzy nie mają dostępu do
Internetu, obecność potwierdzana jest poprzez odbieranie wiadomości SMS,
zapoznanie się z przesłanym materiałem i wykonanie przez dziecko zadań
w formie ustalonej przez nauczyciela.
- W
okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, nauczyciele i specjaliści na bieżąco monitorują postępy dziecka
i regularnie oraz terminowo przekazują rodzicom (opiekunom prawnym)
informacje telefonicznie lub w innej dopuszczalnej formie z zachowaniem
poufności.
- W
okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, rodzice mają możliwość indywidualnych kontaktów z nauczycielami
w formie:
1)
rozmów indywidualnych w bezpośrednim kontakcie,
2)
rozmów telefonicznych,
3)
kontaktu za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- Dyrektor,
na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), organizuje zajęcia na terenie
przedszkola dla dziecka, które z uwagi na trudną sytuację
rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, o ile możliwe jest zapewnienie
bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz jeżeli
na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić
bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
- Dyrektor,
na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), organizuje zajęcia na terenie
przedszkola dla dziecka, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie
może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość w miejscu zamieszkania. Zajęcia te organizuje się w bezpośrednim
kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość, o ile możliwe jest zapewnienie
bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz jeżeli
na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić
bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
- W
szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola za zgodą organu
prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla dzieci zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W
czasie realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na
odległość wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapewnienia wychowankom
bezpieczeństwa w sieci.
§ 15.
- Przedszkole funkcjonuje
przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ
prowadzący na wniosek dyrektora.
- Dzienny czas pracy przedszkola
wynosi 10 godziny, od godz. 6:30 do godz. 16:30.
- Przedszkole
zapewnienia dziecku korzystanie z zajęć w ramach podstawy programowej
w wymiarze 5 godzin dziennie, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:30 do 13:30 oraz dodatkowe zajęcia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne w wymiarze 5 godzin dziennie w pozostałych godzinach.
- W przedszkolu
obowiązują następujące terminy przerw ustalone przez organ prowadzący:
1)
Wielki
Piątek,
2)
piątek
po święcie Bożego Ciała,
3)
dzień
2 maja i 31 grudnia, jeżeli wypadają w dzień powszedni,
4)
przerwa
wakacyjna określona w arkuszu organizacji przedszkola danego roku.
- W szczególnych
sytuacjach dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może ustalić inny
termin przerw.
- Przedszkole pełni dyżur
wakacyjny w lipcu lub w sierpniu.
- Rodzic
(opiekun prawny) zgłasza pisemnie obecność dziecka na miesiąc lipiec i
sierpień.
- Opłata
stała i za wyżywienie pobierana jest z góry do 10-tego dnia lipca według
pisemnie zadeklarowanych dni przez rodzica (opiekuna prawnego).
- W
przypadku jakiejkolwiek nieobecności zapisanego dziecka na miesiąc lipiec
i sierpień, opłata stała oraz za wyżywienie nie jest odliczana w następnym
miesiącu i nie podlega zwrotowi.
- Na
czas planowania remontów, które stanowiłyby zagrożenie bezpieczeństwa
dzieci, przedszkole zastrzega sobie:
1)
całkowitą rezygnację z pełnienia dyżuru wakacyjnego,
2)
skrócenie czasu pełnienia dyżuru wakacyjnego.
- Dziecko do przedszkola
powinno być przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców (opiekunów
prawnych) lub inne osoby pełnoletnie pisemnie upoważnione przez rodziców
(opiekunów prawnych). Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci
stanowi odrębny dokument.
§ 15 a.
- Przedszkole
udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników
środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu
wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego
aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku
społecznym.
- Potrzeba
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej może wynikać w szczególności:
1)
z niepełnosprawności,
2)
z zaburzeń zachowania i emocji,
3)
ze szczególnych uzdolnień,
4)
ze specyficznych trudności w uczeniu się,
5)
z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności
językowych,
6)
z choroby przewlekłej,
7)
z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
8)
z niepowodzeń edukacyjnych,
9)
z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową
dziecka i jego rodziny,
10) sposobem
spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
11) z
trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska
edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Nauczyciele
mają obowiązek:
1)
rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2)
określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień dzieci;
3)
rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub
trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
4)
podejmowania działań sprzyjających rozwojowi
kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia
się i poprawy ich funkcjonowania;
5)
współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w
procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie
oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku
utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola
oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz
planowania dalszych działań.
- Nauczyciele
prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne, których celem jest:
1)
rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
2)
wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i
podjęcie wczesnej interwencji.
- W
ostatnim roku pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciele dokonują analizy i
oceny gotowości szkolnej na podstawie przeprowadzonych obserwacji.
- Jeżeli
w toku tych czynności, ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne
oraz możliwości psychofizyczne, nauczyciele ustalą, że dziecko wymaga
objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, udzielają natychmiast tej
pomocy w toku bieżącej pracy i informują o tym dyrektora.
- Dyrektor
we współpracy z nauczycielami planuje i koordynuje pomoc
psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem oraz jako
zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w następujących
formach:
1)
zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla dzieci
szczególnie uzdolnionych,
2)
zajęcia specjalistyczne:
a)
korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i
odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
b)
logopedyczne dla dzieci z deficytami kompetencji i
zaburzeniami sprawności językowych;
c)
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne -
dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym;
d)
inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – dla dzieci
z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w
funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu
przedszkola.
3)
porady i konsultacje,
4)
działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej
wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Zainteresowania
wychowanków oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami
(opiekunami prawnymi), dzieckiem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych.
- Organizowane
w przedszkolu konkursy, prezentacje, przeglądy, a także umożliwienie wychowankom
udziału w tego typu wydarzeniach organizowanych przez inne instytucje, stanowią
formę rozwoju uzdolnień dzieci i ich prezentacji. Wychowankowie awansujący
do kolejnych etapów wymienionych form, objęci są specjalną opieką
nauczyciela.
- Formy
pomocy, wymiar godzin oraz okres udzielania pomocy ustala dyrektor
przedszkola w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący
przedszkole.
- Dyrektor
może wyznaczyć koordynatora, który będzie wykonywał zadania w zakresie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Nauczyciele
i specjaliści oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski
dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania
dziecka.
- W
przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej w przedszkolu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka
w przedszkolu, dyrektor, za zgodą rodziców (opiekunów prawnych),
występuje do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej z
wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania
problemu dziecka.
- Dyrektor
organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu
działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor
pisemnie zawiadamia rodziców (opiekunów prawnych) o objęciu ich dzieci
formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wskazuje formę, wymiar
godzin i okres udzielania tej pomocy.
- Przedszkole
udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom (opiekunom prawnym)
dzieci oraz nauczycielom.
- Pomoc
udzielana w przedszkolu rodzicom (opiekunom prawnym) dzieci i nauczycielom
polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu
zwiększania efektywności pomocy udzielonej dzieciom.
- Formy
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli:
1)
porady,
2)
konsultacje,
3)
warsztaty,
4)
szkolenia.
- Korzystanie
z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc
może być udzielana z inicjatywy:
1)
dziecka,
2)
rodziców dziecka (opiekunów prawnych),
3)
dyrektora,
4)
nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z
uczniem,
5)
poradni,
6)
pracownika socjalnego,
7)
asystenta rodziny,
8)
kuratora sądowego.
- Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana w formach wymienionych w ust. 8 pkt.
2 jest dokumentowana w odrębnych
dziennikach - suplementach do dzienników zajęć przedszkola. Zasady
prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej są określone w odrębnych
przepisach.
- Cele
i zadania w zakresie organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi:
1)
do przedszkola, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych),
przyjmuje się dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego;
2)
dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje
się program wychowania przedszkolnego do jego indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
3)
dla dziecka objętego kształceniem specjalnym opracowuje
się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, na podstawie
wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka, przeprowadzonej na
podstawie obserwacji nauczycieli pracujących z dzieckiem oraz zaleceń z
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
4)
w przypadku objęcia kształceniem specjalnym dziecka
posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na
autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się w
przedszkolu nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki
specjalnej, w celu współorganizowania kształcenia dziecka
niepełnosprawnego, lub pomoc nauczyciela;
5)
szczegółowe zasady organizowania w przedszkolu
kształcenia specjalnego, określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VI
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
§ 15 b.
- Przedszkole nie jest
jednostką budżetową.
- Środki na
funkcjonowanie przedszkola pochodzą z:
1)
dotacji
z Urzędu Miasta i Gminy,
2)
od
rodziców (opiekunów prawnych) w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt
dziecka w przedszkolu.
- Na działalność przedszkola
mogą być przekazywane inne dotacje oraz dary.
- Stała opłata miesięczna
jest naliczana z góry i uiszczana przez rodziców (opiekunów prawnych) w
każdym miesiącu. Stała opłata miesięczna nie podlega zwrotowi, także w przypadku
nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Dzienna opłata
wyżywienia dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących
cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.
- Wysokość opłaty za
wyżywienie określa dyrektor
w porozumieniu z organem prowadzącym
i podaje do wiadomości na zebraniu organizacyjnym we wrześniu. Przedszkole zastrzega sobie zmianę wysokości opłat w ciągu roku szkolnego.
- W przedszkolu mogą być
stosowane ulgi i zwolnienia z opłat na pisemny wniosek rodziców (opiekunów
prawnych). Po rozpatrzeniu wniosku, dyrektor podejmuje odpowiednią decyzję
w sprawie zwolnienia z opłat.
- Wysokość zwrotu kosztów
za wyżywienie, w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu,
nalicza się w następnym miesiącu.
ROZDZIAŁ VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 16.
- Nauczycieli oraz innych
pracowników przedszkola zatrudnia dyrektor, zgodnie
z Regulaminem Pracy i Regulaminem Wynagradzania.
- Cele i zadania statutowe
przedszkola – katolickiej instytucji edukacyjnej – pozostają
w bezpośrednim związku z religią katolicką. Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania, dlatego też dyrektor zatrudniania nauczycieli, a także innych pracowników, którzy utożsamiają się z misją wychowawczą przedszkola zarówno poprzez pracę, jak i przykład własnego życia oraz realizującymi zadania edukacyjne zgodnie z etosem przedszkola zapisanym w Statucie.
- Nauczyciel prowadzi
pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i
wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Obowiązkiem nauczyciela
jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie
swoich umiejętności wychowawczych i dydaktycznych.
- Realizując obowiązek, o
którym mowa w ust. 4, nauczyciel planuje własny rozwój zawodowy zgodny z charakterem
i zadaniami przedszkola katolickiego.
- Zadaniem nauczyciela
jest:
1)
kreatywne
planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oraz
prawidłowe prowadzenie dokumentacji z nią związanej:
a)
dzienniki
zajęć,
b)
karty
obserwacji,
c)
inne
dokumenty wymagane przez dyrektora.
2)
prowadzenie
obserwacji pedagogicznych: rozpoznawanie możliwości i potrzeb rozwojowych
dzieci, diagnozowanie umiejętności oraz ich dokumentowanie;
3)
podejmowanie
współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu:
a)
zaznajomienia
z zadaniami wychowawczo-dydaktycznymi,
b)
przekazywania
informacji o zachowaniu i rozwoju dziecka,
c)
zdobywania
wiedzy o dziecku,
d)
podejmowania
jednoznacznych oddziaływań wychowawczych,
e)
tworzeniu
środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka.
4)
za
zgodą dyrektora, współpracowanie ze specjalistami świadczącymi pomoc
psychologiczno-pedagogiczną czy
zdrowotną (psycholog, terapeuta, logopeda, lekarz itp.), w tym z intendentem
w sprawach żywienia dzieci.
- Nauczyciel
w trakcie trwania pracy zdalnej związanej z czasowym ograniczeniem
funkcjonowania przedszkola:
1)
jednoznacznie określa, za pomocą jakich narzędzi
zdalnych będzie realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2)
ustala sposób komunikowania się z rodzicami (opiekunami
prawnymi) wraz z możliwościami przekazywania materiałów;
3)
zgłasza brak odpowiedniego sprzętu (komputera, laptopa
z podłączeniem do Internetu), z którego mógłby skorzystać w domu lub nie
posiadania warunków do realizacji nauczania w warunkach domowych;
4)
prowadzi zdalne nauczanie zgodnie z planem zajęć;
5)
prowadzi zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym
wymiarem godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych wcześniej
zgłoszonych i zaakceptowanych przez dyrektora przedszkola;
6)
przygotowuje możliwość zdalnej realizacji programu
nauczania z wykorzystaniem dziennika elektronicznego, komunikatorów, poczty
elektronicznej, grup społecznościowych, kontaktu telefonicznego;
7)
realizuje nauczanie w sposób asynchroniczny (nauczyciel
udostępnia materiały, a dzieci wykonują zadania w czasie odroczonym);
8)
dostosowuje program nauczania do narzędzi, które
zamierza stosować w zdalnym nauczaniu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości
psychofizycznych dzieci.
- Nauczyciel jest
odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece
dzieci. Jest zobowiązany:
1)
skrupulatnie
przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, a także odbywać wymagane szkolenia
z tego zakresu;
2)
do
ciągłej obecności przy dzieciach – nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu
grupy drugiemu nauczycielowi;
3)
do
niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia dzieci z zagrożonych miejsc, jeżeli
stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć;
4)
nierozpoczynania
zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być
prowadzone zajęcia, stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa;
5)
do
przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
6)
wejść
do sali pierwszy, by sprawdzić, czy warunki do prowadzenia zajęć z dziećmi
nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci i nauczyciela. Jeżeli sala do zajęć
nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa, nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora
celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić
prowadzenia zajęć w danym miejscu;
7)
kontrolować
właściwą postawę dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy;
8)
dbać
o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu;
9)
zgłaszać
do dyrektora oraz wpisywać do zeszytu wyjść wszystkie wyjścia poza teren
przedszkola;
10) usuwać z sali uszkodzone
zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać
zdrowiu dzieci;
11) udzielić pierwszej pomocy
dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku;
12) niezwłocznie zawiadomić
rodziców (opiekunów prawnych) i dyrektora w przypadku zauważenia niepokojących
objawów chorobowych.
§ 17.
- Pracownicy zatrudnieni
w przedszkolu na umowę o pracę są pracownikami nie samorządowymi i
podlegają bezpośrednio dyrektorowi.
- Przedszkole, w zależności
od potrzeb i możliwości, zatrudnia:
1)
referenta
administracyjno-gospodarczego,
2)
kucharkę,
3)
pomoc
kuchenną,
4)
woźną
oddziałową,
5)
pomoc
w obsłudze przedszkola,
6)
konserwatora,
7)
portiera.
Stanowiska te, w
zależności od sytuacji, mogą być łączone w jednym etacie.
- Do podstawowych
obowiązków pracownika należy w szczególności:
1)
wykonywanie
zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
2)
dochowanie
tajemnicy ustawowo chronionej;
3)
zachowanie
się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
4)
stałe
podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5)
troska
o formację katolicką;
6)
wykonywanie
zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć
organizowanych przez przedszkole.
- Pracownik zatrudniony w
przedszkolu zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków
na zajmowanym stanowisku. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników
wymienionych w ust. 2, ustalone przez dyrektora, znajdują się w teczkach
akt osobowych pracowników. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest
potwierdzane podpisem pracownika.
§ 17 a.
- Przedszkole
może zatrudniać nauczycieli specjalistów w zależności od potrzeb w
zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego,
w tym:
1)
psychologa,
2)
logopedę,
3)
terapeutę pedagogicznego,
4)
pedagoga specjalnego,
5)
nauczyciela współorganizującego kształcenia.
- Do
zadań psychologa w przedszkolu należy:
1)
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w
tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dzieci;
2)
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w
celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci;
3)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach
odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4)
minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,
zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w
środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dzieci;
5)
inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i
interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
6)
pomoc rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom w
rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień
dzieci;
7)
wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do
zadań logopedy w przedszkolu należy:
1)
diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań
przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
2)
prowadzenie terapii logopedycznej;
3)
prowadzenie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców (opiekunów
prawnych) w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej
zaburzeń;
4)
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających
powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami (opiekunami
prawnymi) dzieci;
5)
wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w
udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do
zadań terapeuty pedagogicznego należy:
1)
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z
zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w
uczeniu się;
2)
prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3)
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających
niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami (opiekunami
prawnymi) dzieci;
4)
wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i
ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie dziecka i uczestnictwo w
życiu przedszkola;
5)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
bezpośredniej pracy z dzieckiem;
6)
dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości
psychofizycznych;
7)
dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych
do potrzeb dzieci.
- Do
zadań pedagoga specjalnego należy:
1)
prowadzenie, wspólnie z nauczycielami przedszkola,
zajęć edukacyjnych;
2)
realizacja, wspólnie z innymi nauczycielami i ze
specjalistami, zintegrowanych działań i zajęć, określonych w indywidualnym
programie edukacyjno-terapeutycznym;
3)
prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami i ze
specjalistami, pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi;
4)
w miarę potrzeb prowadzenie indywidualnych zajęć z
dziećmi niepełnosprawnymi;
5)
udział, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych
prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach,
określonych w programie IPET, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
6)
pomoc nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz
nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia,
określone w programie, w doborze form i metod pracy z dziećmi
niepełnosprawnymi.
- Do
zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie należy w szczególności:
1)
Prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami, zajęć
edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami zintegrowanych
działań i zajęć, określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
2)
Prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami i
specjalistami, pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi;
3)
uczestniczenie w miarę potrzeb, w zajęciach
edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych
działaniach i zajęciach określonych w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
4)
udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia
edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane
działania i zajęcia, określone w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym, w doborze form i metod pracy z dziećmi
niepełnosprawnymi.
§ 18.
- W
przedszkolu może zostać utworzone stanowisko wicedyrektora .
- Wicedyrektor
przejmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
1)
współpracuje z dyrektorem i Radą Pedagogiczna oraz
innymi pracownikami przedszkola;
2)
wspomaga dyrektora w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego;
3)
projektuje organizację pracy w przypadku nieobecności
pracowników pedagogicznych;
4)
współuczestniczy w przygotowaniu planu pracy
przedszkola, w przygotowaniu zebrań Rady Pedagogicznej, zebrań z rodzicami ,
narad dyrektorów, kursów organizowanych na terenie przedszkola, innych
form współpracy ze środowiskiem;
5)
organizuje i nadzoruje w porozumieniu z dyrektorem
realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6)
inicjuje różnorodne działania, mające pozytywny wpływ
na jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz wizerunek placówki w środowisku
lokalnym;
7)
współtworzy wewnętrzne uregulowania, związane z
bezpieczeństwem, opieką, wychowaniem dzieci.
- Wicedyrektor
pełni funkcję kierownika zakładu w przypadku nieobecności dyrektora i w określonym
zakresie przejmuje jego kompetencje.
- Wicedyrektor
jest przełożonym wszystkich zatrudnionych pracowników i podczas pełnienia
nadzoru ma prawo do wydawania poleceń i przydzielania bieżących zadań.
- Wicedyrektor
używa pieczątki osobowej, z tytułem wicedyrektora oraz podpisuje dokumenty,
których treść jest zgodna z zakresem jego kompetencji i powierzonych przez dyrektora
zadań szczegółowych.
- Wicedyrektor
odpowiada służbowo przed dyrektorem przedszkola tak, jak inny nauczyciel
oraz przed organem prowadzącym, organem sprawującym nadzór pedagogiczny za
zadania wynikające z pełnionej funkcji.
- Funkcja
wicedyrektora jest powierzana przez dyrektora na 1 rok, po wcześniejszym
uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ VIII
Zasady
bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu
§ 19.
- Dziecko powinno być
przyprowadzane do przedszkola w godzinach od 6:30 do 8:00. Ewentualne
spóźnienia rodzice (opiekunowie prawni) są obowiązani zgłosić przez
aplikację INSO (dziennik elektroniczny) do godz. 8:00 danego dnia lub w
dniu poprzednim.
- Osoba przyprowadzająca
dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni
i osobiście przekazać osobie dyżurującej na portierni przedszkolnej. Nauczyciel ani osoba dyżurująca, nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo pozostawionego dziecka przez rodziców (opiekunów prawnych) przed furtką lub wejściem do przedszkola.
- Do przedszkola nie
powinno przyprowadzać się dzieci z objawami chorób. W przypadku
zaistnienia wątpliwości, co do stanu zdrowia dziecka, nauczyciel ma prawo
żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka, pod rygorem
odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola.
- Na czas zajęć w budynku
przedszkola, by uniemożliwić wejście osobom niepożądanym, wejście do
przedszkola:
1)
jest
zamykane na klucz lub
2)
pozostaje
pod nadzorem portiera.
- W przedszkolu nie
stosuje się wobec wychowanków żadnych zabiegów lekarskich (np. szczepień,
badania wzroku, przeglądów zębów) bez pisemnej zgody rodziców (opiekunów
prawnych).
- Nauczyciel grupy ma
obowiązek poinformowania rodziców (opiekunów prawnych) o złym samopoczuciu
dziecka wskazującym na początki choroby.
- Ubrań dziecka nie wolno
spinać agrafkami ani szpilkami.
- Na terenie przedszkola
obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i
osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie
potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, zajęć otwartych, itp.
Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach
wydaje dyrektor
- W
celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek oraz teren
przedszkola objęty jest monitoringiem wizyjnym o nazwie Hikvision.
- Budynek
przedszkolny oznaczony jest tabliczkami informacyjnymi z napisem „Obiekt monitorowany”,
a informacja o zasadach wykorzystania oraz sposobie przetwarzania danych
znajduje się u dyrektora.
- System
monitoringu nie jest zgłoszony
firmie ochroniarskiej.
- Monitoring
wizyjny stanowi ochronę przed zjawiskami zagrażającymi bezpieczeństwu osób
i mienia.
- Monitoring
stosowany jest w celu eliminowania w szczególności takich zagrożeń, jak:
1)
przemoc,
2)
agresja,
3)
kradzieże,
4)
wymuszenia,
5)
dewastacja mienia przedszkolnego,
6)
przebywanie na terenie przedszkola osób nieuprawnionych,
7)
innych zachowań zagrażających bezpieczeństwu dzieci i
pracowników przedszkola.
- Zapisy
z systemu monitoringu przedszkolnego mogą być wykorzystane w celu:
1)
wyeliminowania niepożądanych oraz niezgodnych z prawem
zachowań na terenie przedszkola,
2)
wyciągnięcia konsekwencji wobec osób winnych tych zachowań.
- O
udostępnieniu zapisu z kamer monitoringu przedszkolnego decyduje dyrektor przedszkola
lub upoważniony przez niego inny pracownik przedszkola z zastrzeżeniem, że o udostępnieniu
instytucjom zewnętrznym, tj. policja, sąd, decyduje każdorazowo dyrektor
na pisemny wniosek instytucji.
- W trosce o ochronę praw dzieci oraz
ich ochronę przed wszelkimi formami przemocy, w przedszkolu wdrożone
zostały i są przestrzegane Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem,
które stanowią odrębny dokument.
- W związku ze standardami, o których
mowa w ust. 1, w przedszkolu w szczególności:
1)
nie pracują
osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dzieci;
2)
wszyscy
pracownicy wiedzą, jak rozpoznawać symptomy krzywdzenia oraz jak podejmować
interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy - w
przedszkolu lub w rodzinie;
3)
wszystkie
dzieci dowiadują się, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami
- w realnym świecie oraz w Internecie;
4)
wszystkie
dzieci mają stały dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych
sytuacjach życiowych;
5)
rodzice
(opiekunowie prawni) dzieci dowiadują się, jak wychowywać dziecko bez przemocy
i uczyć je zasad bezpieczeństwa.
- Standardy obowiązują wszystkich
pracowników przedszkola oraz osoby współpracujące z przedszkolem i
zawierają procedury postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i
dobra dzieci.
§ 22.
- Ze względów sanitarnych
zabrania się:
1)
wchodzenia
do sal w butach oraz
2)
wprowadzania
zwierząt na teren przedszkola.
- Na terenie przedszkola
obowiązuje zakaz:
1)
palenia
tytoniu,
2)
spożywania
alkoholu,
3)
stosowania
innych środków odurzających.
ROZDZIAŁ IX
Prawa i obowiązki przedszkolaka
§ 23.
- Dziecko w przedszkolu
ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności ma prawo do:
1)
właściwie
zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego, zgodnie z zasadami
higieny pracy umysłowej;
2)
szacunku
dla wszystkich jego potrzeb;
3)
życzliwego,
podmiotowego traktowania;
4)
ochrony
przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;
5)
poszanowania
jego godności osobistej;
6)
opieki
i ochrony;
7)
rozmowy
na każdy temat;
8)
akceptacji
jego osoby;
9)
swobodnego
wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych.
- Dziecko w przedszkolu,
w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów, ma obowiązek:
1)
szanować
kolegów i wytwory ich pracy;
2)
nie
oddalać się od grupy bez wiedzy nauczyciela;
3)
szanować
sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
4)
dbać
o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
5)
przestrzegać
ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
6)
sygnalizować
złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
7)
przejawiać
właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw
respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;
8)
słuchać
i reagować na polecenia nauczyciela, pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ X
Zasady współdziałania i współpracy z rodzicami
(opiekunami prawnymi)
§ 24.
- Rodzice (opiekunowie
prawni) i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu
skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego
rozwoju.
- Rodzice (opiekunowie
prawni) mają prawo do:
1)
znajomości
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
2)
zapoznania
się z programem dydaktyczno-wychowawczym oraz z zadaniami wynikającymi z planów
pracy w danym oddziale;
3)
uzyskiwania
rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4)
uzyskiwania
porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności
wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
5)
wyrażania
i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola do organu prowadzącego,
poprzez przedstawicieli rodziców (opiekunów prawnych);
6)
otrzymania
wiarygodnej i rzetelnej informacji o dziecku po przeprowadzonych obserwacjach
pedagogicznych i diagnozach przez nauczycieli, mających na celu poznanie
potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;
7)
otrzymania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swojego dziecka, jeśli zaistnieje taka
potrzeba.
- Rodzice (opiekunowie
prawni) mają obowiązek:
1)
regularnie
i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
2)
współpracować
z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych
rodziny i przedszkola;
3)
odbierać
dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;
4)
zapewnić
dziecku bezpieczny powrót do domu;
5)
znać
i przestrzegać postanowienia statutowe;
6)
przyprowadzać
do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu
jakichkolwiek leków;
7)
uczestniczyć
w zebraniach i konferencjach organizowanych przez przedszkole;
8)
bezzwłocznie
zgłaszać nauczycielom w grupie zmianę adresu zamieszkania i telefonu
kontaktowego;
9)
informować
telefonicznie, ustnie lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego dyrektora
oraz nauczyciela grupy o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka. Dostarczyć do
dyrektora zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia dziecka;
10) korzystać z dziennika
elektronicznego: odbierać wiadomości od dyrekcji przedszkola, nauczycieli oraz
pracowników przedszkola.
§ 25.
- Przedszkole współdziała
z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do
nauki szkolnej oraz poznania środowiska podczas:
1)
kontaktów
indywidualnych,
2)
stałych
spotkań grupowych organizowanych dla rodziców (opiekunów prawnych).
- Przedszkole bierze
czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci
i rodziców (opiekunów prawnych) w następujących zakresach:
1)
rozszerzanie
i pogłębianie wiedzy rodziców (opiekunów prawnych) o dziecku;
2)
ustalanie
jednolitych form oddziaływania wychowawczego;
3)
podnoszenie
kultury pedagogicznej rodziców (opiekunów prawnych);
4)
pogłębiania
życia chrześcijańskiego poprzez:
a)
prowadzenie
biblioteki dla rodziców (opiekunów prawnych) z literaturą pedagogiczną
pomagającą w wychowaniu dzieci oraz pokonywaniu trudności wychowawczych
oraz literaturą katolicką;
b)
prelekcje
psychologa, pedagoga, lekarzy specjalistów, duszpasterzy;
c)
rozmowy
indywidualne;
d)
zebrania
grupowe i ogólne;
e)
zajęcia
otwarte;
f)
Eucharystie;
g)
różne
uroczystości i imprezy integracyjne.
- Przedszkole współdziała
z rodzicami (opiekunami prawnymi) w zakresie przygotowania dzieci do
szkoły poprzez:
1)
zapoznanie
rodziców (opiekunów prawnych) z zakresem treści programowych realizowanych w
danej grupie wiekowej;
2)
zapoznanie
z wynikami diagnozy przedszkolnej dziecka i informacją gotowości dziecka do szkoły;
3)
kontynuację
przez rodziców (opiekunów prawnych) wspólnie ustalonych zasad, wymagań;
4)
utrwalanie
nawyków, umiejętności i wiadomości;
5)
wymianę
informacji o postępach i trudnościach dziecka.
- Przedszkole organizuje
okres adaptacyjny dla dzieci nowoprzyjętych według własnego programu adaptacyjnego.
Zajęcia prowadzone są w celu:
1)
obserwowania
przez rodziców (opiekunów prawnych) kontaktów interpersonalnych nauczyciel-dziecko,
2)
oglądu
bazy lokalowej przedszkola, wyposażenia sal,
3)
analizy
stosowanych metod wychowawczych,
4)
obserwowania
dzieci w kontaktach grupowych,
5)
obniżenia
poczucia lęku u dziecka i rodziców (opiekunów prawnych) związanych z przebywaniem
dziecka poza domem.
§ 26.
- Przedszkole jako
administrator danych osobowych, zapewnia ochronę powierzonych mu danych
zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w
związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz w sprawie swobodnego
przepływu takich danych (RODO).
- Polityka bezpieczeństwa
danych osobowych w przedszkolu określa zasady postępowania przy
przetwarzaniu danych osobowych, prawa osób, których dane są przetwarzane w zbiorach
danych oraz inne wymagania przewidziane przepisami prawa.
- Przedszkole przetwarza
dane osobowe dzieci, rodziców/ opiekunów prawnych, pracowników,
nauczycieli oraz innych współpracowników w celu realizacji zadań statutowych,
w tym:
1)
zapewnienia
opieki nad dziećmi,
2)
realizacji
obowiązków prawnych,
3)
kontaktu
z rodzicami/ opiekunami prawnymi,
4)
organizacji
zajęć edukacyjnych i wychowawczych,
5)
rozliczeń
finansowych.
- Osoby, których dane są
przetwarzane , mają prawo do:
1)
dostępu
do swoich danych osobowych;
2)
ich
sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
3)
wniesienia
sprzeciwu wobec przetwarzania,
4)
cofnięcia
zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania przed
jej cofnięciem,
5)
żądania
przeniesienia danych.
- Polityka bezpieczeństwa
danych osobowych w Niepublicznym Przedszkolu Sióstr Salezjanek we Wschowie
przy ul. Daszyńskiego 47 stanowi odrębny dokument.
ROZDZIAŁ XI
Zasady rekrutacji do przedszkola
§ 27.
- Do przedszkola
uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 7 lat.
- Zapisanie
dziecka do przedszkola rozumie się poprzez wypełnienie Karty zgłoszenia
dziecka do przedszkola.
- Do przedszkola są
przyjmowane wszystkie dzieci, w miarę posiadanych miejsc.
- Jeżeli liczba zgłoszeń
jest większa niż liczba miejsc, to przedszkole przeprowadza rekrutację
według Regulaminu Rekrutacji do przedszkola.
- Kryteria przyjęcia
dziecka do przedszkola określa Regulamin Rekrutacji.
- Dyrektor powołuje skład
komisji rekrutacyjnej, której zadania określa Regulamin Rekrutacji.
- W przypadku zwolnienia
się miejsca w trakcie roku szkolnego dyrektor w pierwszej kolejności przyjmuje
dzieci z listy rezerwowej.
ROZDZIAŁ XII
Zasady skreślania z listy wychowanków przedszkola
§ 28.
- Dziecko może być skreślone
z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:
1)
nieusprawiedliwionej
nieobecności trwającej ponad miesiąc;
2)
nie
uiszczania opłat za przedszkole przez okres 3 miesięcy;
3)
ze
względu na zachowanie dziecka, uniemożliwiające zapewnienie mu lub innym
dzieciom bezpieczeństwa oraz w sytuacji kiedy rodzice (opiekunowie prawni) nie podejmują
współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu, w tym między innymi nie
podejmują współpracy z:
a)
wychowawcą
grupy,
b)
dyrektorem,
c)
poradnią
specjalistyczną.
4)
gdy
wykorzystane zostały wszelkie inne możliwości zmiany tej sytuacji.
- Dyrektor, po powzięciu
wiadomości o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1,
zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej, na której wychowawca grupy
referuje problem.
- Rada Pedagogiczna, po
wnikliwym wysłuchaniu informacji, podejmuje uchwałę w danej sprawie,
zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna
powierza wykonanie uchwały dyrektorowi.
- Dyrektor wykonuje
uchwałę Rady Pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą osobiście
doręcza rodzicom, a w przypadku niemożności doręczenia osobistego, listem
poleconym za potwierdzeniem odbioru.
ROZDZIAŁ XIII
Postanowienia końcowe
§ 29.
- Przedszkole prowadzi
gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Prowadzenie przedszkola
nie jest działalnością gospodarczą. Prowadzenie przedszkola ma charakter
działalności oświatowo-wychowawczej i społeczno-charytatywnej.
- Statut zatwierdza organ
prowadzący.
- Nowelizacji Statutu
dokonuje:
1)
organ
prowadzący z własnej inicjatywy lub
2)
na
wniosek dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
- Statut wchodzi w życie
z dniem zatwierdzenia przez organ prowadzący.
- Dyrektor najpóźniej w
ciągu dwóch tygodni od zatwierdzenia Statutu zapoznaje nauczycieli, wszystkich
pracowników przedszkola oraz rodziców (opiekunów prawnych)
z treścią ujednoliconego tekstu Statutu.
§ 30.
- Niniejszy znowelizowany
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.
- Nowelizacja Statutu
dokonana została w związku z koniecznością uaktualnienia go, wynikającą ze
zmiany przepisów prawa oświatowego.
- Z dniem 1 września 2025
r. traci moc poprzedni Statut Niepublicznego Przedszkola Sióstr Salezjanek
we Wschowie z dnia 30 listopada 2022 r.
Wrocław, 20 sierpnia 2025 r.
Utworzono: 30.10.2025 36
rejestr zmian



