dokument obowiązujący

STATUT

            NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA SIÓSTR SALEZJANEK           

WE WSCHOWIE

 

 

ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne................................................................................................... 2

ROZDZIAŁ II Cele i zadania przedszkola.......................................................................................... 3

ROZDZIAŁ III Organ prowadzący przedszkole................................................................................. 6

ROZDZIAŁ IV Organy przedszkola oraz zakres ich zadań................................................................ 7

ROZDZIAŁ V Organizacja przedszkola........................................................................................... 11

ROZDZIAŁ VI Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu................................................. 20

ROZDZIAŁ VII Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola........................................................... 21

ROZDZIAŁ VIII Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu........................................... 26

ROZDZIAŁ IX Prawa i obowiązki przedszkolaka............................................................................ 28

ROZDZIAŁ X Zasady współdziałania i współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi)............. 29

ROZDZIAŁ XI Zasady rekrutacji do przedszkola............................................................................ 31

ROZDZIAŁ XII Zasady skreślania z listy wychowanków przedszkola........................................... 32

ROZDZIAŁ XIII Postanowienia końcowe........................................................................................ 32


ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

  1. Przedszkole Sióstr Salezjanek, zwane dalej „przedszkolem”, jest przedszkolem niepublicznym.

 

  1. Przedszkole działa na podstawie:

1)      Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. z 1998 r. nr 51, poz. 318);

2)      Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r., nr 29, poz. 154  z późn. zm.);

3)      Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025, poz. 1043, z późn. zm.);

4)      Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.) w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego;

5)      Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 620 z późn. zmianami) w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego;

6)      Zaświadczenia o wpisie do ewidencji przedszkoli niepublicznych wydanego przez Zarząd Miasta i Gminy Wschowa Nr 2/2001 z dnia 01 września 2001 r. oraz zaświadczenia Burmistrza Miasta i Gminy Wschowa o aktualizacji danych dotyczących organu prowadzącego Nr SPO.4320-01/09 z dnia 17 lutego 2009 r.;

7)      niniejszego Statutu.

 

  1. Siedzibą przedszkola jest budynek położony przy ul. Daszyńskiego 47 we Wschowie, będący własnością Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki) – Inspektoria Wrocławska.

 

  1. Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki) – Inspektoria Wrocławska.

 

  1. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubuski Kurator Oświaty w Zielonej Górze, w takim zakresie, w jakim to dotyczy przedszkoli niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

 

  1. Przedszkole używa nazwy: Niepubliczne Przedszkole Sióstr Salezjanek we Wschowie.

 

  1. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu, które obowiązuje także na pieczęciach:

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Salezjanek

67-400 Wschowa

ul. Daszyńskiego 47, tel. 540-23-70

NIP 9251831329

  1. Przedszkole jest przedszkolem katolickim, którego całokształt działalności opiera się na personalistycznej koncepcji człowieka, systemie wartości chrześcijańskich głoszonych przez Kościół katolicki oraz systemie wychowawczym św. Jana Bosko.

 

  1. Przedszkole, którego charakter wychowawczy określa pkt 8, jest przedszkolem dostępnym dla wszystkich dzieci, które pragną w nim realizować swoją edukację i dla rodziców (opiekunów prawnych), którzy akceptują Statut, a w szczególności dostępne jest dla dzieci, które doświadczają różnych form ubóstwa.

 

  1. Przedszkole prowadzi:

1)      wychowanie przedszkolne dzieci w wieku 2,5 - 7 lat;

2)      roczne przygotowanie przedszkolne.

 

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania przedszkola

 

§ 2.

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom:

1)      nauczanie, wychowanie i opiekę;

2)      możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

 

  1. Zasady i wartości chrześcijańskie stanowią fundament procesu wychowawczego,
    są uwzględniane w programach wychowania przedszkolnego i mają być ukazywane
    w środowisku przedszkolnym, w szczególności przez nauczycieli i osoby pełniące funkcje kierownicze.

 

  1. Przedszkole – jako przedszkole niepubliczne:

1)      realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzgledniające podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z charakterem określonym w § 1 ust. 8;

2)      przeprowadza rekrutację dzieci zgodnie z Regulaminem Rekrutacji zatwierdzonym przez organ prowadzący;

3)      zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

 

  1. Przedszkole współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom, ich rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na wniosek rodzica (opiekuna prawnego) lub nauczyciela.

 

  1. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy nauczycieli. Ponadto może organizować formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

  1. Przedszkole promuje i ochrania zdrowie dzieci w szczególności przez:

1)      sprawowanie prawidłowej opieki nad dziećmi w czasie zajęć i zabaw;

2)      uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu i przestrzeganie rytmu dnia;

3)      przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, dzięki prowadzonej diagnozie i współpracy z rodzicami;

4)      zapewnienie dzieciom warunków do higienicznego spożywania zdrowych i urozmaiconych  posiłków;

5)      realizowanie tematyki zdrowotnej na zajęciach z dziećmi i w innych formach (warsztaty kulinarne, wycieczki, teatrzyki tematyczne, spotkania z policją, strażą pożarną i innymi ekspertami);

6)      realizowanie projektów edukacyjnych i programów profilaktycznych, w tym w zakresie ochrony zdrowia psychicznego;

7)      organizowanie przedsięwzięć dotyczących promowania zdrowego odżywiania oraz aktywnego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego, w tym we współpracy z rodzicami.

 

  1. Przedszkole wspiera integralny rozwój osobowy dzieci, w szczególności w sferach dojrzewania:

1)      intelektualnego,

2)      emocjonalnego,

3)      moralnego,

4)      wolitywnego,

5)      społecznego.

 

  1. Przedszkole wspiera rozwój religijny dzieci, wrażliwość i otwartość na wartości wyznawane, odkrywane i realizowane we wszystkich dziedzinach życia. Warunkuje wzrastanie w dojrzałości osobowej zarówno wychowanków, jak i wychowawców.

 

  1. Metodę pracy wychowawczej określa tzw. system zapobiegawczy (prewencyjny) św. Jana Bosko, służący wyposażeniu dziecka w umiejętności, które zabezpieczyłyby je i uchroniły przed różnymi negatywnymi rozwiązaniami w jego przyszłym, dorosłym życiu. System ten zakłada, że w każdym wychowanku, nawet tym najbardziej ubogim (moralnie, uczuciowo czy materialnie), znajdują się pokłady dobra i ukryte umiejętności, które mądry wychowawca musi pomóc odkryć, uruchomić i w sposób twórczy rozwijać. Ponadto istotą procesu wychowawczego jest odpowiednia relacja między nauczycielem i dzieckiem oraz klimat zaufania, życzliwości i bezwarunkowej akceptacji. Zasady wychowawcze i elementy religijne w tym systemie wzajemnie się uzupełniają i współtworzą tzw. środowisko wychowawcze.

 

  1. Zadaniem wszystkich pracowników przedszkola jest stwarzanie rodzinnej, ciepłej atmosfery, sprzyjającej właściwemu rozwojowi dziecka, aby w myśl zasady św. Jana Bosko formowało się na dobrego chrześcijanina i uczciwego obywatela. W tym celu cały personel dydaktyczno-wychowawczy zobowiązany jest do nieustannego krytycznego dialogu ze współczesnymi tendencjami wychowawczymi, wiedzą dotyczącą rozwoju i potrzeb dziecka. Musi także być świadomy zadań kulturalno-społecznych przyszłych obywateli w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości.

 

  1. Jednym z ważnych celów przedszkola jest budowanie razem z rodzicami (opiekunami prawnymi) wspólnoty wychowawczej. Tworzenie tej wspólnoty dokonuje się we współpracy i zbieżności działań, dopomagając w zrozumieniu własnej odpowiedzialności i stopniowego dojrzewania do konsekwentnych wyborów wychowawczych. Temu celowi służą:

1)      indywidualne rozmowy nauczycieli z rodzicami (opiekunami prawnymi),

2)      zaprogramowane spotkania dokształcające,

3)      przeżywanie roku liturgicznego,

4)      świętowanie uroczystości przedszkolnych,

5)      zajęcia otwarte,

6)      informacje na temat miesięcznych zadań wychowawczo-dydaktycznych,

7)      wystawy prac dzieci.

 

  1. Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup oraz z zasadami pedagogiki opierającej się na fundamentach filozofii chrześcijańskiej.

 

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalnych, a w szczególności:

1)      zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;

2)      zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym;

3)      stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony  przeciwpożarowej.

 

  1. Dyrektor powierza każdy oddział przedszkolny opiece nauczyciela. Dyrektor zapewnia, w miarę możliwości, zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grupy.

 

  1. W każdym oddziale zatrudniona jest woźna oddziałowa.

 

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:

1)      udzielanie pomocy materialnej w różnych formach;

2)      występowanie o pomoc do rodziców, sponsorów i organizacji.

 

  1. Przedszkole może podejmować działania innowacyjne zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

  1. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się w razie wystąpienia:

1)      zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;

2)      temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;

3)      zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;

4)      innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci.

  1. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 18, na okres powyżej 2 dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 18.

 

ROZDZIAŁ III

Organ prowadzący przedszkole

 

§ 3.

  1. Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki) – Inspektoria Wrocławska, z siedzibą władz prowincjalnych we Wrocławiu, ul. św. Jadwigi 11, posiadające osobowość prawną na mocy art. 8 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

 

  1. Organ prowadzący:

1)      nadaje pierwszy Statut przedszkola;

2)      dokonuje nowelizacji Statutu;

3)      opiniuje i zatwierdza zmiany Statutu zaproponowane przez dyrektora, Radę Pedagogiczną;

4)      zatwierdza opracowany przez dyrektora:

a)      Regulamin Pracy,

b)      Regulamin Wynagradzania,

c)      Plan finansowy przedszkola na dany rok budżetowy,

d)      Regulamin Rekrutacji,

e)      Plan organizacji przedszkola na dany rok szkolny.

5)      wyraża zgodę na utworzenie stanowiska wicedyrektora i powierzenie go nauczycielowi zaproponowanemu przez dyrektora.

 

  1. Do zadań organu prowadzącego przedszkole należy w szczególności:

1)      właściwe utrzymanie obiektu przedszkola oraz zapewnienie warunków działania przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

2)      zapewnienie funduszy potrzebnych na działalność przedszkola;

3)      wykonywanie remontów obiektów przedszkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

4)      wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt niezbędny do programów nauczania i wykonywania zadań statutowych przedszkola;

5)      zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej przedszkola;

6)      nadzór i koordynacja zgodności realizowanych przez przedszkole celów z założeniami Statutu;

7)      podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu przedszkola;

8)      zatrudnianie i zwalnianie dyrektora;

9)      wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora;

10)  stały kontakt z dyrektorem;

11)  zapoznanie się z dokumentacją okresowych kontroli budynków i urządzeń, w razie potrzeby zapewnienie środków finansowych na realizację potrzeb remontowych;

12)  przygotowanie dokumentacji określonej w odrębnych przepisach i organizowanie komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli starających się o uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego;

13)  rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołu powypadkowego;

14)  delegowanie do zatrudnienia i dokonywanie zmian sióstr zatrudnionych w przedszkolu, zgodnie z prawem wewnętrznym Zgromadzenia;

15)  decydowanie w sprawach kadrowych przedszkola z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa pracy;

16)  przyznawanie nagród pracownikom przedszkola, po zasięgnięciu opinii dyrektora;

17)  współpraca z organem nadzoru pedagogicznego.

 

  1. Wszystkie regulaminy opracowane w przedszkolu przez organy przedszkola, przed wejściem w życie, wymagają pisemnej akceptacji organu prowadzącego przedszkole.

 

  1. Organ prowadzący przedszkole jest organem odwoławczym dla zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników oraz dla rodziców (opiekunów prawnych) dzieci uczęszczających do przedszkola.

 

  1. Organ prowadzący przedszkole ma prawo zwoływać i uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i w spotkaniach Rady Rodziców przedszkola.

 

ROZDZIAŁ IV

Organy przedszkola oraz zakres ich zadań

 

§ 4.

  1. Organami przedszkola są:

1)      dyrektor,

2)      Rada Pedagogiczna,

3)      Rada Rodziców.

 

  1. Organy kolegialne, którymi są Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców, funkcjonują według regulaminów uchwalonych przez te organy, po uzyskaniu pisemnej akceptacji przez organ prowadzący.

 

  1. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem.

 

  1. Rada Rodziców posiada regulamin swej działalności ustalony we współpracy z dyrektorem.

 

§ 5.

  1. Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez organ prowadzący przedszkole.

 

  1. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz.

 

  1. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.

 

  1. Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli.

 

  1. Dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

 

  1. Dyrektor organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w porozumieniu z organem prowadzącym.

 

  1. Dyrektor dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

 

  1. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki podczas zajęć prowadzonych w przedszkolu, a także podczas zajęć organizowanych przez przedszkole poza obiektami do niego należącymi.

 

  1. Dyrektor może prowadzić zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora.

 

  1. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym oraz organem nadzoru pedagogicznego.

 

  1. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współdziała z Radą Pedagogiczną i rodzicami (opiekunami prawnymi), zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami przedszkola. W przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.

 

  1. Dyrektor opracowuje:

1)      Regulamin Pracy,

2)      Regulamin Wynagradzania,

3)      Plan finansowy przedszkola na dany rok budżetowy,

4)      Regulamin Rekrutacji,

5)      Plan organizacji przedszkola na dany rok szkolny.

 

  1. Dyrektor ustala ramowy rozkład dnia.

 

  1. Dyrektor zatwierdza przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.

 

  1. Dyrektor proponuje wprowadzenie zmian do Statutu.

 

  1. Dyrektor pełni funkcję przewodniczącego Rady Pedagogicznej.

 

  1. Dyrektor wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych.

§ 6.

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań.

 

  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.

 

  1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.

 

  1. Zebrania Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje przewodniczący, który jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.

 

  1. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza zgodna z nauką Kościoła katolickiego.

 

  1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

1)      zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny,

2)      podejmuje uchwały o skreśleniu z listy wychowanków przedszkola.

 

  1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

1)      opiniuje przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego,

2)      opiniuje organizację pracy przedszkola.

 

  1. Rada Pedagogiczna ponadto:

1)      występuje do dyrektora z wnioskiem dotyczącym określenia ramowego rozkładu dnia,

2)      proponuje wprowadzenie zmian do Statutu.

 

  1. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane:

1)      przed rozpoczęciem roku szkolnego,

2)      po zakończeniu pierwszego okresu,

3)      po zakończeniu rocznych zajęć,

4)      lub w miarę potrzeb.

 

  1. Zebrania mogą być organizowane ponadto:

1)      na wniosek organu prowadzącego przedszkole,

2)      organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

3)      lub co najmniej 1/3 jej członków.

 

  1. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

 

  1. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej są sporządzane w formie papierowej. W terminie 10 dni od zakończenia roku szkolnego dokonuje się ich ostemplowania przekazując je do archiwum przedszkola.

 

  1. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców (opiekunów prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
  2. W wyjątkowych sytuacjach ograniczenia funkcjonowania przedszkola, np. z powodu zagrożenia epidemicznego, dla bezpieczeństwa zdrowia pracowników, dopuszcza się w trybie obiegowym lub zdalnym podejmowanie uchwał i innych decyzji przez Radę Pedagogiczną, bez konieczności fizycznego zbierania się rady.

 

§ 7.

  1. Przedszkole współpracuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci w szczególności w zakresie wychowania, opieki i nauczania – w celu wspierania wychowawczej roli rodziny.

 

  1. Poza bieżącą indywidualną współpracą, formy i sposoby organizacji współdziałania rodziców (opiekunów prawnych) ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii nauczycieli.

 

§ 8.

  1. W przedszkolu działa Rada Rodziców.

 

  1. Do Rady Rodziców nie mają zastosowania przepisy art. 83 i 84 ustawy – Prawo oświatowe.

 

  1. Rada Rodziców pełni funkcję wspierającą, doradczą i opiniodawczą wobec przedszkola w zakresie wypełniania jego zadań, w szczególności w zakresie organizowania sposobów i form współdziałania rodziców z przedszkolem, zmierzających do osiągania spójności wychowania.

 

  1. Sposoby i tryb tworzenia Rady Rodziców może proponować dyrektor lub może on zasięgać w tej sprawie opinii nauczycieli i samych rodziców (opiekunów prawnych). Sposoby te mogą być dostosowywane do aktualnych potrzeb.

 

§ 9.

  1. Zasady współpracy organów przedszkola:

1)      wszystkie organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji oraz bieżący przepływ informacji pomiędzy sobą;

2)      rodzice (opiekunowie prawni) i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia dzieci według zasad ujętych w Statucie;

3)      wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w ust. 2.

 

  1. Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami przedszkola:

1)      w przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a rodzicami (opiekunami prawnymi):

a)      prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora;

b)      przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;

c)      dyrektor podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – stron sporu;

d)      o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje zainteresowanych na piśmie w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze;

2)      w przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor, stronom przysługuje odwołanie do organu prowadzącego przedszkole.

 

 

ROZDZIAŁ V

Organizacja przedszkola

 

§ 10.

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.

 

  1. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

 

  1. Przedszkole jest czterooddziałowe.

 

  1. W przedszkolu funkcjonuje dziennik elektroniczny, który jest obowiązującą dokumentacją przebiegu nauczania.

 

  1. Nauczycieli korzystających z dziennika elektronicznego obowiązują następujące zasady:

1)      każdy nauczyciel otrzymuje indywidualne imienne konto, które umożliwia mu korzystanie z zasobów szkolnych, za pomocą nazwy użytkownika konta i hasła dostępu;

2)      każdy nauczyciel jest zobowiązany do odbierania na bieżąco informacji przekazywanych za pośrednictwem dziennika elektronicznego;

3)      każdy posiadacz konta ponosi odpowiedzialność za zniszczenia sprzętu lub zasobów wirtualnych dokonanych przez użytkownika posługującego się jego kontem;

4)      każdy nauczyciel prowadzący zajęcia ma obowiązek odnotowania obecności dzieci w dzienniku elektronicznym niezwłocznie po przyjściu dziecka do przedszkola.

 

§ 11.

  1. Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna jest prowadzona na podstawie programów wychowania przedszkolnego, dopuszczonych do użytku w przedszkolu przez dyrektora.

 

  1. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki trwa 60 minut.

 

  1. W przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci oraz uzupełniające formy realizacji podstawy programowej – dostępne dla każdego dziecka.

 

  1. Dyrektor, aby zorganizować prowadzenie zajęć dodatkowych zgodnych z podstawą programową, może:

1)      powierzyć prowadzenie tych zajęć nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami;

2)      zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia tego typu zajęć;

3)      podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich zajęć w przedszkolu,  zapewniając bezpieczeństwo i opiekę nad dziećmi.

 

  1. Czas trwania zajęć dodatkowych i religii powinien być dostosowany do wieku i możliwości  dzieci.

 

§ 11 a.

  1. Dyrektor może powołać zespoły nauczycieli do realizacji określonych zadań - na czas określony lub nieokreślony.

 

  1. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora przedszkola na wniosek tego zespołu.

 

  1. Dyrektor, na wniosek przewodniczącego  zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników przedszkola.

 

  1. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami przedszkola.

 

  1. Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w okresie, na jaki został powołany.

 

  1. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania Rady Pedagogicznej.

 

§ 12.

  1. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno-wychowawczych w grupach międzyoddziałowych.

 

  1. Grupa międzyoddziałowa jest tworzona na okres roku szkolnego w godz. 6:30-7:30 oraz 15:30-16:30 ze względu na mniejszą ilość dzieci w tym czasie.

 

  1. Nauczyciel otwierający przedszkole przyjmuje dzieci od godziny 6:30 do momentu otwarcia pozostałych oddziałów.

 

  1. Ilość dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.

 

  1. W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) dyrektor może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.

 

  1. Wycieczki i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze międzyoddziałowej.

§ 13.

Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa plan organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora według wytycznych organu prowadzącego.

 

§ 14.

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
    z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).

 

  1. Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

 

  1. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:

1)      sale do zajęć dla poszczególnych grup,

2)      salę do zajęć logopedycznych i konsultacji wychowawczo-dydaktycznych,

3)      dostęp do kaplicy,

4)      kuchnię i jadalnię dla dzieci,

5)      szatnię dla dzieci,

6)      łazienki dla dzieci,

7)      pomieszczenia administracyjne i gospodarcze,

8)      plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych.

 

  1. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci na placu zabaw. W okresie upałów dzieci przebywają na powietrzu do godz. 11:00. W warunkach zimowych, do temperatury -5 stopni Celsjusza.

 

  1. Przedszkole organizuje dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.

 

§ 14 a.

  1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:

1)      równomiernego obciążania dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,

2)      zróżnicowania zajęć w każdym dniu,

3)      możliwości psychofizycznych dzieci.

 

  1. W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych, takich jak:

1)      komunikatory, poczta elektroniczna, grupy społecznościowe, kontakt telefoniczny;

2)      inne niż wskazane w pkt 1, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

  1. Przedszkole zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez:

1)      łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia:

a)      przekazywanie rodzicom (opiekunom prawnym) kart pracy do wydruku lub wydrukowanych kart pracy;

b)      propozycji zabaw z dzieckiem z użyciem przedmiotów dostępnych w domu;

c)      przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych książek i gier  edukacyjnych;

2)      materiały dostosowane do potrzeb i możliwości  dzieci w wieku przedszkolnym.

 

  1. W okresie prowadzenia zajęć z  wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przedszkola przekazuje dzieciom, rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 

  1. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, może czasowo modyfikować:

1)      zakres treści nauczania wynikających z programów nauczania oraz ramowego rozkładu dnia przedszkola;

2)      tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w przedszkolu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

  1. O sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jak również o modyfikacji tygodniowego zakresu treści nauczania oraz tygodniowego rozkładu zajęć, dyrektor informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

 

  1. Podczas realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele informują rodziców (opiekunów prawnych) o dostępnych materiałach i możliwych sposobach oraz formach ich realizacji przez dziecko w domu. Przekazują rodzicom (opiekunom prawnym) materiały niezbędne do realizacji zajęć w domu za pośrednictwem  poczty elektronicznej oraz dziennika elektronicznego.

 

  1. Jeżeli rodzice (opiekunowie prawni) dziecka nie posiadają dostępu do Internetu, nauczyciel przesyła na telefon  komórkowy rodzica (opiekuna prawnego) informacje o dostępnych materiałach niezbędnych do realizacji zajęć z  wykorzystaniem  metod i technik kształcenia na odległość, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez  dziecko w domu.

 

  1. Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:

1)      przesłanie przez rodziców (opiekunów prawnych) zdjęć lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań;

2)      odbieranie przez rodziców (opiekunów prawnych) wiadomości;

3)      wykonywanie przez dzieci zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania.

 

  1. Potwierdzenie uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i  technik kształcenia na odległość uwzględnia zasady poszanowania sfery prywatności rodziców (opiekunów prawnych) dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do realizacji zadań.

 

  1. W przypadku rodziców (opiekunów prawnych), którzy nie mają dostępu do Internetu, obecność potwierdzana jest poprzez odbieranie wiadomości SMS, zapoznanie się z przesłanym materiałem i wykonanie przez dziecko zadań w formie ustalonej przez nauczyciela.

 

  1. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nauczyciele i specjaliści na bieżąco monitorują postępy dziecka i regularnie oraz terminowo przekazują rodzicom (opiekunom prawnym) informacje telefonicznie lub w innej dopuszczalnej formie z zachowaniem poufności.

 

  1. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, rodzice mają możliwość indywidualnych kontaktów z nauczycielami w formie:

1)      rozmów indywidualnych w bezpośrednim kontakcie,

2)      rozmów telefonicznych,

3)      kontaktu za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

 

  1. Dyrektor, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.

 

  1. Dyrektor, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania. Zajęcia te organizuje się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.

 

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

  1. W czasie realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci.

 

§ 15.

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.

 

  1. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godziny, od godz. 6:30 do godz. 16:30.

 

  1. Przedszkole zapewnienia dziecku korzystanie z zajęć w ramach podstawy programowej
    w wymiarze 5 godzin dziennie, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:30 do 13:30 oraz dodatkowe zajęcia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne w wymiarze 5 godzin dziennie w pozostałych godzinach.

 

  1. W przedszkolu obowiązują następujące terminy przerw ustalone przez organ prowadzący:

1)      Wielki Piątek,

2)      piątek po święcie Bożego Ciała,

3)      dzień 2 maja i 31 grudnia, jeżeli wypadają w dzień powszedni,

4)      przerwa wakacyjna określona w arkuszu organizacji przedszkola danego roku.

 

  1. W szczególnych sytuacjach dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może ustalić inny termin przerw.

 

  1. Przedszkole pełni dyżur wakacyjny w lipcu lub w sierpniu.

 

  1. Rodzic (opiekun prawny) zgłasza pisemnie obecność dziecka na miesiąc lipiec i sierpień.

 

  1. Opłata stała i za wyżywienie pobierana jest z góry do 10-tego dnia lipca według pisemnie zadeklarowanych dni przez rodzica (opiekuna prawnego).

 

  1. W przypadku jakiejkolwiek nieobecności zapisanego dziecka na miesiąc lipiec i sierpień, opłata stała oraz za wyżywienie nie jest odliczana w następnym miesiącu i nie podlega zwrotowi.

 

  1. Na czas planowania remontów, które stanowiłyby zagrożenie bezpieczeństwa dzieci, przedszkole zastrzega sobie:

1)      całkowitą rezygnację z pełnienia dyżuru wakacyjnego,

2)      skrócenie czasu pełnienia dyżuru wakacyjnego.

 

  1. Dziecko do przedszkola powinno być przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców (opiekunów prawnych) lub inne osoby pełnoletnie pisemnie upoważnione przez rodziców (opiekunów prawnych). Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci stanowi odrębny dokument.

 

§ 15 a.

  1. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.

 

  1. Potrzeba udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej może wynikać w szczególności:

1)      z niepełnosprawności,

2)      z zaburzeń zachowania i emocji,

3)      ze szczególnych uzdolnień,

4)      ze specyficznych trudności w uczeniu się,

5)      z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,

6)      z choroby przewlekłej,

7)      z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

8)      z niepowodzeń edukacyjnych,

9)      z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,

10)  sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,

11)  z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

 

  1. Nauczyciele mają obowiązek:

1)      rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;

2)      określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;

3)      rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;

4)      podejmowania działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

5)      współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.

 

  1. Nauczyciele prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne, których celem jest:

1)      rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,

2)      wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji.

 

  1. W ostatnim roku pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciele dokonują analizy i oceny gotowości szkolnej na podstawie przeprowadzonych obserwacji.

 

  1. Jeżeli w toku tych czynności, ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, nauczyciele ustalą, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, udzielają natychmiast tej pomocy w toku bieżącej pracy i informują o tym dyrektora.
  2. Dyrektor we współpracy z nauczycielami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem oraz jako zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w następujących formach:

1)      zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla dzieci szczególnie uzdolnionych,

2)      zajęcia specjalistyczne:

a)      korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

b)      logopedyczne dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;

c)      zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym;

d)      inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola.

3)      porady i konsultacje,

4)      działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

 

  1. Zainteresowania wychowanków oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami (opiekunami prawnymi), dzieckiem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych.

 

  1. Organizowane w przedszkolu konkursy, prezentacje, przeglądy, a także umożliwienie wychowankom udziału w tego typu wydarzeniach organizowanych przez inne instytucje, stanowią formę rozwoju uzdolnień dzieci i ich prezentacji. Wychowankowie awansujący do kolejnych etapów wymienionych form, objęci są specjalną opieką nauczyciela.

 

  1. Formy pomocy, wymiar godzin oraz okres udzielania pomocy ustala dyrektor przedszkola w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący przedszkole.

 

  1. Dyrektor może wyznaczyć koordynatora, który będzie wykonywał zadania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

  1. Nauczyciele i specjaliści oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.

 

  1. W przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor, za zgodą rodziców (opiekunów prawnych), występuje do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.

 

  1. Dyrektor organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

  1. Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców (opiekunów prawnych) o objęciu ich dzieci formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wskazuje formę, wymiar godzin i okres udzielania tej pomocy.

 

  1. Przedszkole udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom (opiekunom prawnym) dzieci oraz nauczycielom.

 

  1. Pomoc udzielana w przedszkolu rodzicom (opiekunom prawnym) dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielonej dzieciom.

 

  1. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli:

1)      porady,

2)      konsultacje,

3)      warsztaty,

4)      szkolenia.

 

  1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.

 

  1. Pomoc może być udzielana z inicjatywy:

1)      dziecka,

2)      rodziców dziecka (opiekunów prawnych),

3)      dyrektora,

4)      nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,

5)      poradni,

6)      pracownika socjalnego,

7)      asystenta rodziny,

8)      kuratora sądowego.

 

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w formach wymienionych w ust. 8 pkt. 2  jest dokumentowana w odrębnych dziennikach - suplementach do dzienników zajęć przedszkola. Zasady prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej są określone w odrębnych przepisach.

 

  1. Cele i zadania w zakresie organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi:

1)      do przedszkola, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych),  przyjmuje się dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)      dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do jego indywidualnych  potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;

3)      dla dziecka objętego kształceniem specjalnym opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, na podstawie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka, przeprowadzonej na podstawie obserwacji nauczycieli pracujących z dzieckiem oraz zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;

4)      w przypadku objęcia kształceniem specjalnym dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się w przedszkolu nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, w celu współorganizowania kształcenia dziecka niepełnosprawnego, lub pomoc nauczyciela;

5)      szczegółowe zasady organizowania w przedszkolu kształcenia specjalnego, określają odrębne przepisy.

 

ROZDZIAŁ VI

Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu

 

§ 15 b.

  1. Przedszkole nie jest jednostką budżetową.

 

  1. Środki na funkcjonowanie przedszkola pochodzą z:

1)      dotacji z Urzędu Miasta i Gminy,

2)      od rodziców (opiekunów prawnych) w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.

 

  1. Na działalność przedszkola mogą być przekazywane inne dotacje oraz dary.

 

  1. Stała opłata miesięczna jest naliczana z góry i uiszczana przez rodziców (opiekunów prawnych) w każdym miesiącu. Stała opłata miesięczna nie podlega zwrotowi, także w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu.

 

  1. Dzienna opłata wyżywienia dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.

 

  1. Wysokość opłaty za wyżywienie określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym
    i podaje do wiadomości na zebraniu organizacyjnym we wrześniu. Przedszkole zastrzega sobie zmianę wysokości opłat w ciągu roku szkolnego.

 

 

  1. W przedszkolu mogą być stosowane ulgi i zwolnienia z opłat na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych). Po rozpatrzeniu wniosku, dyrektor podejmuje odpowiednią decyzję
    w sprawie zwolnienia z opłat.

 

  1. Wysokość zwrotu kosztów za wyżywienie, w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, nalicza się w następnym miesiącu.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

 

§ 16.

  1. Nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola zatrudnia dyrektor, zgodnie
    z Regulaminem Pracy i Regulaminem Wynagradzania.

 

  1. Cele i zadania statutowe przedszkola – katolickiej instytucji edukacyjnej – pozostają
    w bezpośrednim związku z religią katolicką. Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania, dlatego też dyrektor zatrudniania nauczycieli, a także innych pracowników, którzy utożsamiają się z misją wychowawczą przedszkola zarówno poprzez pracę, jak i przykład własnego życia oraz realizującymi zadania edukacyjne zgodnie z etosem przedszkola zapisanym w Statucie.

 

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

 

  1. Obowiązkiem nauczyciela jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych i dydaktycznych.

 

  1. Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 4, nauczyciel planuje własny rozwój zawodowy zgodny z charakterem i zadaniami przedszkola katolickiego.

 

  1. Zadaniem nauczyciela jest:

1)      kreatywne planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji z nią związanej:

a)      dzienniki zajęć,

b)      karty obserwacji,

c)      inne dokumenty wymagane przez dyrektora.

2)      prowadzenie obserwacji pedagogicznych: rozpoznawanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, diagnozowanie umiejętności oraz ich dokumentowanie;

3)      podejmowanie współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu:

a)      zaznajomienia z zadaniami wychowawczo-dydaktycznymi,

b)      przekazywania informacji o zachowaniu i rozwoju dziecka,

c)      zdobywania wiedzy o dziecku,

d)      podejmowania jednoznacznych oddziaływań wychowawczych,

e)      tworzeniu środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka.

4)      za zgodą dyrektora, współpracowanie ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną  czy zdrowotną (psycholog, terapeuta, logopeda, lekarz itp.), w tym z intendentem w sprawach żywienia dzieci.

 

  1. Nauczyciel w trakcie trwania pracy zdalnej związanej z czasowym ograniczeniem funkcjonowania przedszkola:

1)      jednoznacznie określa, za pomocą jakich narzędzi zdalnych będzie realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego;

2)      ustala sposób komunikowania się z rodzicami (opiekunami prawnymi) wraz z możliwościami przekazywania materiałów;

3)      zgłasza brak odpowiedniego sprzętu (komputera, laptopa z podłączeniem do Internetu), z którego mógłby skorzystać w domu lub nie posiadania warunków do realizacji nauczania w warunkach domowych;

4)      prowadzi zdalne nauczanie zgodnie z planem zajęć;

5)      prowadzi zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych wcześniej zgłoszonych i zaakceptowanych przez dyrektora przedszkola;

6)      przygotowuje możliwość zdalnej realizacji programu nauczania z wykorzystaniem dziennika elektronicznego, komunikatorów, poczty elektronicznej, grup społecznościowych, kontaktu telefonicznego;

7)      realizuje nauczanie w sposób asynchroniczny (nauczyciel udostępnia materiały, a dzieci wykonują zadania w czasie odroczonym);

8)      dostosowuje program nauczania do narzędzi, które zamierza stosować w zdalnym nauczaniu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych dzieci.

 

  1. Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Jest zobowiązany:

1)      skrupulatnie przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu;

2)      do ciągłej obecności przy dzieciach – nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu grupy drugiemu nauczycielowi;

3)      do niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia dzieci z zagrożonych miejsc, jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć;

4)      nierozpoczynania zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia, stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa;

5)      do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;

6)      wejść do sali pierwszy, by sprawdzić, czy warunki do prowadzenia zajęć z dziećmi nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci i nauczyciela. Jeżeli sala do zajęć nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa, nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;

7)      kontrolować właściwą postawę dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy;

8)      dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu;

9)      zgłaszać do dyrektora oraz wpisywać do zeszytu wyjść wszystkie wyjścia poza teren przedszkola;

10)  usuwać z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać zdrowiu dzieci;

11)  udzielić pierwszej pomocy dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku;

12)  niezwłocznie zawiadomić rodziców (opiekunów prawnych) i dyrektora w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych.

 

 

§ 17.

  1. Pracownicy zatrudnieni w przedszkolu na umowę o pracę są pracownikami nie samorządowymi i podlegają bezpośrednio dyrektorowi.

 

  1. Przedszkole, w zależności od potrzeb i możliwości, zatrudnia:

1)      referenta administracyjno-gospodarczego,

2)      kucharkę,

3)      pomoc kuchenną,

4)      woźną oddziałową,

5)      pomoc w obsłudze przedszkola,

6)      konserwatora,

7)      portiera.

Stanowiska te, w zależności od sytuacji, mogą być łączone w jednym etacie.

 

  1. Do podstawowych obowiązków pracownika należy w szczególności:

1)      wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;

2)      dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;

3)      zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;

4)      stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

5)      troska o formację katolicką;

6)      wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.

 

  1. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wymienionych w ust. 2, ustalone przez dyrektora, znajdują się w teczkach akt osobowych pracowników. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.

 

§ 17 a.

  1. Przedszkole może zatrudniać nauczycieli specjalistów w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego, w tym:

1)      psychologa,

2)      logopedę,

3)      terapeutę pedagogicznego,

4)      pedagoga specjalnego,

5)      nauczyciela współorganizującego kształcenia.

 

  1. Do zadań psychologa w przedszkolu należy:

1)      prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dzieci;

2)      diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci;

3)      udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4)      minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dzieci;

5)      inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

6)      pomoc rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;

7)      wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

  1. Do zadań logopedy w przedszkolu należy:

1)      diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;

2)      prowadzenie terapii logopedycznej;

3)      prowadzenie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców (opiekunów prawnych) w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;

4)      podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci;

5)      wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

  1. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy:

1)      prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

2)      prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

3)      podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci;

4)      wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie dziecka i uczestnictwo w życiu przedszkola;

5)      udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem;

6)      dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych;

7)      dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci.

 

 

  1. Do zadań pedagoga specjalnego należy:

1)      prowadzenie, wspólnie z nauczycielami przedszkola, zajęć edukacyjnych;

2)      realizacja, wspólnie z innymi nauczycielami i ze specjalistami, zintegrowanych działań i zajęć, określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;

3)      prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami i ze specjalistami, pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi;

4)      w miarę potrzeb prowadzenie indywidualnych zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi;

5)      udział, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie IPET, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;

6)      pomoc nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.

 

  1. Do zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie  należy w szczególności:

1)      Prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami, zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami zintegrowanych działań i zajęć, określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;

2)      Prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami, pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi;

3)      uczestniczenie w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;

4)      udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.

 

§ 18.

  1. W przedszkolu może zostać utworzone stanowisko wicedyrektora .

 

  1. Wicedyrektor przejmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:

1)      współpracuje z dyrektorem i Radą Pedagogiczna oraz innymi pracownikami przedszkola;

2)      wspomaga dyrektora w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego;

3)      projektuje organizację pracy w przypadku nieobecności pracowników pedagogicznych;

4)      współuczestniczy w przygotowaniu planu pracy przedszkola, w przygotowaniu zebrań Rady Pedagogicznej, zebrań z rodzicami , narad dyrektorów, kursów organizowanych na terenie przedszkola, innych form współpracy ze środowiskiem;

5)      organizuje i nadzoruje w porozumieniu z dyrektorem realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

6)      inicjuje różnorodne działania, mające pozytywny wpływ na jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz wizerunek placówki w środowisku lokalnym;

7)      współtworzy wewnętrzne uregulowania, związane z bezpieczeństwem, opieką, wychowaniem dzieci.

  1. Wicedyrektor pełni funkcję kierownika zakładu w przypadku nieobecności dyrektora i w określonym zakresie przejmuje jego kompetencje.

 

  1. Wicedyrektor jest przełożonym wszystkich zatrudnionych pracowników i podczas pełnienia nadzoru ma prawo do wydawania poleceń i przydzielania bieżących zadań.

 

  1. Wicedyrektor używa pieczątki osobowej, z tytułem wicedyrektora oraz podpisuje dokumenty, których treść jest zgodna z zakresem jego kompetencji i powierzonych przez dyrektora zadań szczegółowych.

 

  1. Wicedyrektor odpowiada służbowo przed dyrektorem przedszkola tak, jak inny nauczyciel oraz przed organem prowadzącym, organem sprawującym nadzór pedagogiczny za zadania wynikające z pełnionej funkcji.

 

  1. Funkcja wicedyrektora jest powierzana przez dyrektora na 1 rok, po wcześniejszym uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

 

ROZDZIAŁ VIII

Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu

 

§ 19.

  1. Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach od 6:30 do 8:00. Ewentualne spóźnienia rodzice (opiekunowie prawni) są obowiązani zgłosić przez aplikację INSO (dziennik elektroniczny) do godz. 8:00 danego dnia lub w dniu poprzednim.

 

  1. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni
    i osobiście przekazać osobie dyżurującej na portierni przedszkolnej. Nauczyciel ani osoba dyżurująca, nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo pozostawionego dziecka przez rodziców (opiekunów prawnych) przed furtką lub wejściem do przedszkola.

 

  1. Do przedszkola nie powinno przyprowadzać się dzieci z objawami chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości, co do stanu zdrowia dziecka, nauczyciel ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka, pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola.

 

  1. Na czas zajęć w budynku przedszkola, by uniemożliwić wejście osobom niepożądanym, wejście do przedszkola:

1)      jest zamykane na klucz lub

2)      pozostaje pod nadzorem portiera.

 

  1. W przedszkolu nie stosuje się wobec wychowanków żadnych zabiegów lekarskich (np. szczepień, badania wzroku, przeglądów zębów) bez pisemnej zgody rodziców (opiekunów prawnych).

 

  1. Nauczyciel grupy ma obowiązek poinformowania rodziców (opiekunów prawnych) o złym samopoczuciu dziecka wskazującym na początki choroby.

 

  1. Ubrań dziecka nie wolno spinać agrafkami ani szpilkami.

 

  1. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, zajęć otwartych, itp. Zgodę na nagrywanie,  w tych sytuacjach wydaje dyrektor

 

§ 20.

  1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek oraz teren przedszkola objęty jest monitoringiem wizyjnym o nazwie Hikvision.

 

  1. Budynek przedszkolny oznaczony jest tabliczkami informacyjnymi z napisem „Obiekt monitorowany”, a informacja o zasadach wykorzystania oraz sposobie przetwarzania danych znajduje się u dyrektora.

 

  1. System monitoringu  nie jest zgłoszony firmie ochroniarskiej.

 

  1. Monitoring wizyjny stanowi ochronę przed zjawiskami zagrażającymi bezpieczeństwu osób i mienia.

 

  1. Monitoring stosowany jest w celu eliminowania w szczególności takich zagrożeń, jak:

1)      przemoc,

2)      agresja,

3)      kradzieże,

4)      wymuszenia,

5)      dewastacja mienia przedszkolnego,

6)      przebywanie na terenie przedszkola osób nieuprawnionych,

7)      innych zachowań zagrażających bezpieczeństwu dzieci i pracowników przedszkola.

 

  1. Zapisy z systemu monitoringu przedszkolnego mogą być wykorzystane w celu:

1)      wyeliminowania niepożądanych oraz niezgodnych z prawem zachowań na terenie przedszkola,

2)      wyciągnięcia konsekwencji wobec osób winnych tych zachowań.

 

  1. O udostępnieniu zapisu z kamer monitoringu przedszkolnego decyduje dyrektor przedszkola lub upoważniony przez niego inny pracownik przedszkola z zastrzeżeniem, że o udostępnieniu instytucjom zewnętrznym, tj. policja, sąd, decyduje każdorazowo dyrektor na pisemny wniosek instytucji.

 

§ 21.

  1. W trosce o ochronę praw dzieci oraz ich ochronę przed wszelkimi formami przemocy, w przedszkolu wdrożone zostały i są przestrzegane Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem, które stanowią odrębny dokument.
  2. W związku ze standardami, o których mowa w ust. 1, w przedszkolu w szczególności:

1)      nie pracują osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dzieci;

2)      wszyscy pracownicy wiedzą, jak rozpoznawać symptomy krzywdzenia oraz jak podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy - w przedszkolu lub w rodzinie;

3)      wszystkie dzieci dowiadują się, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami - w realnym świecie oraz w Internecie;

4)      wszystkie dzieci mają stały dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach życiowych;

5)      rodzice (opiekunowie prawni) dzieci dowiadują się, jak wychowywać dziecko bez przemocy i uczyć je zasad bezpieczeństwa.

 

  1. Standardy obowiązują wszystkich pracowników przedszkola oraz osoby współpracujące z przedszkolem i zawierają procedury postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci.

 

§ 22.

  1. Ze względów sanitarnych zabrania się:

1)      wchodzenia do sal w butach oraz

2)      wprowadzania zwierząt na teren przedszkola.

 

  1. Na terenie przedszkola obowiązuje zakaz:

1)      palenia tytoniu,

2)      spożywania alkoholu,

3)      stosowania innych środków odurzających.

 

ROZDZIAŁ IX

Prawa i obowiązki przedszkolaka

 

§ 23.

  1. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
    a w szczególności ma prawo do:

1)      właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

2)      szacunku dla wszystkich jego potrzeb;

3)      życzliwego, podmiotowego traktowania;

4)      ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;

5)      poszanowania jego godności osobistej;

6)      opieki i ochrony;

7)      rozmowy na każdy temat;

8)      akceptacji jego osoby;

9)      swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych.

 

  1. Dziecko w przedszkolu, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów, ma obowiązek:

1)      szanować kolegów i wytwory ich pracy;

2)      nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczyciela;

3)      szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;

4)      dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;

5)      przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;

6)      sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;

7)      przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;

8)      słuchać i reagować na polecenia nauczyciela, pracowników przedszkola.

ROZDZIAŁ X

Zasady współdziałania i współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi)

 

§ 24.

  1. Rodzice (opiekunowie prawni) i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

 

  1. Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do:

1)      znajomości podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;

2)      zapoznania się z programem dydaktyczno-wychowawczym oraz z zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym oddziale;

3)      uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

4)      uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;

5)      wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola do organu prowadzącego, poprzez przedstawicieli rodziców (opiekunów prawnych);

6)      otrzymania wiarygodnej i rzetelnej informacji o dziecku po przeprowadzonych obserwacjach pedagogicznych i diagnozach przez nauczycieli, mających na celu poznanie potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;

7)      otrzymania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swojego dziecka, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

 

  1. Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek:

1)      regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;

2)      współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;

3)      odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;

4)      zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;

5)      znać i przestrzegać postanowienia statutowe;

6)      przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;

7)      uczestniczyć w zebraniach i konferencjach organizowanych przez przedszkole;

8)      bezzwłocznie zgłaszać nauczycielom w grupie zmianę adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;

9)      informować telefonicznie, ustnie lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego dyrektora oraz nauczyciela grupy o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka. Dostarczyć do dyrektora zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia dziecka;

10)  korzystać z dziennika elektronicznego: odbierać wiadomości od dyrekcji przedszkola, nauczycieli oraz pracowników przedszkola.

 

§ 25.

  1. Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej oraz poznania środowiska podczas:

1)      kontaktów indywidualnych,

2)      stałych spotkań grupowych organizowanych dla rodziców (opiekunów prawnych).

 

  1. Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców (opiekunów prawnych) w następujących zakresach:

1)      rozszerzanie i pogłębianie wiedzy rodziców (opiekunów prawnych) o dziecku;

2)      ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego;

3)      podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców (opiekunów prawnych);

4)      pogłębiania życia chrześcijańskiego poprzez:

a)      prowadzenie biblioteki dla rodziców (opiekunów prawnych) z literaturą pedagogiczną pomagającą w wychowaniu dzieci oraz pokonywaniu trudności wychowawczych oraz literaturą katolicką;

b)      prelekcje psychologa, pedagoga, lekarzy specjalistów, duszpasterzy;

c)      rozmowy indywidualne;

d)      zebrania grupowe i ogólne;

e)      zajęcia otwarte;

f)       Eucharystie;

g)      różne uroczystości i imprezy integracyjne.

 

  1. Przedszkole współdziała z rodzicami (opiekunami prawnymi) w zakresie przygotowania dzieci do szkoły poprzez:

1)      zapoznanie rodziców (opiekunów prawnych) z zakresem treści programowych realizowanych w danej grupie wiekowej;

2)      zapoznanie z wynikami diagnozy przedszkolnej dziecka i informacją gotowości dziecka do szkoły;

3)      kontynuację przez rodziców (opiekunów prawnych) wspólnie ustalonych zasad, wymagań;

4)      utrwalanie nawyków, umiejętności i wiadomości;

5)      wymianę informacji o postępach i trudnościach dziecka.

 

  1. Przedszkole organizuje okres adaptacyjny dla dzieci nowoprzyjętych według własnego programu adaptacyjnego. Zajęcia prowadzone są w celu:

1)      obserwowania przez rodziców (opiekunów prawnych) kontaktów interpersonalnych nauczyciel-dziecko,

2)      oglądu bazy lokalowej przedszkola, wyposażenia sal,

3)      analizy stosowanych metod wychowawczych,

4)      obserwowania dzieci w kontaktach grupowych,

5)      obniżenia poczucia lęku u dziecka i rodziców (opiekunów prawnych) związanych z przebywaniem dziecka poza domem.

 

 

§ 26.

  1. Przedszkole jako administrator danych osobowych, zapewnia ochronę powierzonych mu danych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO).
  2. Polityka bezpieczeństwa danych osobowych w przedszkolu określa zasady postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych, prawa osób, których dane są przetwarzane w zbiorach danych oraz inne wymagania przewidziane przepisami prawa.

 

  1. Przedszkole przetwarza dane osobowe dzieci, rodziców/ opiekunów prawnych, pracowników, nauczycieli oraz innych współpracowników w celu realizacji zadań statutowych, w tym:

1)      zapewnienia opieki nad dziećmi,

2)      realizacji obowiązków prawnych,

3)      kontaktu z rodzicami/ opiekunami prawnymi,

4)      organizacji zajęć edukacyjnych i wychowawczych,

5)      rozliczeń finansowych.

 

  1. Osoby, których dane są przetwarzane , mają prawo do:

1)      dostępu do swoich danych osobowych;

2)      ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,

3)      wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,

4)      cofnięcia zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania przed jej cofnięciem,

5)      żądania przeniesienia danych.

 

  1. Polityka bezpieczeństwa danych osobowych w Niepublicznym Przedszkolu Sióstr Salezjanek we Wschowie przy ul. Daszyńskiego 47 stanowi odrębny dokument.

 

ROZDZIAŁ XI

Zasady rekrutacji do przedszkola

 

§ 27.

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 7 lat.

 

  1. Zapisanie dziecka do przedszkola rozumie się poprzez wypełnienie Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola.

 

  1. Do przedszkola są przyjmowane wszystkie dzieci, w miarę posiadanych miejsc.

 

  1. Jeżeli liczba zgłoszeń jest większa niż liczba miejsc, to przedszkole przeprowadza rekrutację według Regulaminu Rekrutacji do przedszkola.

 

  1. Kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola określa Regulamin Rekrutacji.

 

  1. Dyrektor powołuje skład komisji rekrutacyjnej, której zadania określa Regulamin Rekrutacji.

 

  1. W przypadku zwolnienia się miejsca w trakcie roku szkolnego dyrektor w pierwszej kolejności przyjmuje dzieci z listy rezerwowej.

 

ROZDZIAŁ XII

Zasady skreślania z listy wychowanków przedszkola

 

§ 28.

  1. Dziecko może być skreślone z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:

1)      nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc;

2)      nie uiszczania opłat za przedszkole przez okres 3 miesięcy;

3)      ze względu na zachowanie dziecka, uniemożliwiające zapewnienie mu lub innym dzieciom bezpieczeństwa oraz w sytuacji kiedy rodzice (opiekunowie prawni) nie podejmują współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu, w tym między innymi nie podejmują  współpracy z:

a)      wychowawcą grupy,

b)      dyrektorem,

c)      poradnią specjalistyczną.

4)      gdy wykorzystane zostały wszelkie inne możliwości zmiany tej sytuacji.

 

  1. Dyrektor, po powzięciu wiadomości o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej, na której wychowawca grupy referuje problem.

 

  1. Rada Pedagogiczna, po wnikliwym wysłuchaniu informacji, podejmuje uchwałę w danej sprawie, zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.

 

  1. Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały dyrektorowi.

 

  1. Dyrektor wykonuje uchwałę Rady Pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą osobiście doręcza rodzicom, a w przypadku niemożności doręczenia osobistego, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

 

ROZDZIAŁ XIII

Postanowienia końcowe

 

§ 29.

  1. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

  1. Prowadzenie przedszkola nie jest działalnością gospodarczą. Prowadzenie przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej i społeczno-charytatywnej.

 

  1. Statut zatwierdza organ prowadzący.

 

  1. Nowelizacji Statutu dokonuje:

1)      organ prowadzący z własnej inicjatywy lub

2)      na wniosek dyrektora lub Rady Pedagogicznej.

 

  1. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez organ prowadzący.

 

  1. Dyrektor najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od zatwierdzenia Statutu zapoznaje nauczycieli, wszystkich pracowników przedszkola oraz rodziców (opiekunów prawnych)
    z treścią ujednoliconego tekstu Statutu.

 

§ 30.

  1. Niniejszy znowelizowany Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.

 

  1. Nowelizacja Statutu dokonana została w związku z koniecznością uaktualnienia go, wynikającą ze zmiany przepisów prawa oświatowego.

 

  1. Z dniem 1 września 2025 r. traci moc poprzedni Statut Niepublicznego Przedszkola Sióstr Salezjanek we Wschowie z dnia 30 listopada 2022 r.

 

Wrocław, 20 sierpnia 2025 r.

Utworzono: 30.10.2025 36

rejestr zmian